Rabu, 19 Ogos 2009

Nida' Rabbuk.

Dari Abu Dzar RA dari Nabi  dari apa yang diriwayatkan Allah kepadanya bersabda:


Wahai hambaku, sesungguhnya aku telah mengharamkan syirik keatas diriku, dan aku jadikan diantara kamu perkara yang haram, maka janganlah engkau menzalimiku. Wahai hambaku, sesungguhnya kamu semua sesat kecuali mereka yang diberi petunjuk dariku, maka mintalah dariku nescaya akan aku berikan.



Wahai hambaku, sesungguhnya kamu semua berada didalam kelaparan kecuali mereka yang aku berikan padanya makanan, maka mintalah dariku nescaya akan aku berikan. Wahai hambaku, sesungguhnya kamu semua tidak berpakaian, kecuali mereka yang aku berikan padanya pakaian, maka mintalah dariku nescaya akan aku berikan.


Wahai hambaku, sesungguhnya kamu membuat kesalahan siang dan malam, dan sesungguhnya akulah yang memberikan pengampunan padamu, maka mintalah dariku nescaya akan aku berikan. Wahai hambaku, sesunghnya engkau tidak memberikan kepadaku mudharat dan tidak pula manfaat.



Wahai hambaku, jikalau setiap dari kamu dari yang pertama hingga yang terakhir, dan setiap manusia dan jin bertaqwa kepadaku sepertimana bertaqwanya Rasulullah, ketahuilah bahawa ianya tidak sesekali  menambah kekuasaanku. Wahai hambaku, jikalau setiap dari kamu dari yang pertama hingga yang terakhir, dan setiap manusia dan jin kufur kepadaku sebagaimana kufurnya Abu Jahal, ketahuilah bahawa ianya tidak sesekali menggugat kekuasaanku.


Wahai hambaku, jikalau setiap dari kamu dari yang pertama hingga yang terakhir, dan setiap manusia dan jin, meminta kepadaku atas perkara yang satu, maka akan aku berikan kepada setiap permintaan itu dan tidaklah ia mengurangi kekuasaanku kecuali seperti setitis air yang jatuh dari sebuah jarum apabila dicelup kedalam laut.



Wahai hambaku sesungguhnya bagi setiap amalan kamu akan dibalas setimpal dengannya. Barangsiapa yang beroleh kebaikan maka segala puji bagi Allah, dan barangsiapa yang beroleh selain darinya, maka ketahuilah tiada siapa yang dapat dia salahkan kecuali dirinya sendiri. 


Hadth Qudsi diriwayatkan oleh Muslim, Uwanah, Ibnu Hibban dan Al Hakim.

3 comments:

adilahamzah berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
adilahamzah berkata...

Salam..
hadith indah yg sgt menyentuh hati..
hafal dan bacalah ketika dri rasa JAUH..
then, tasmi' kt ust bob..
kalau dpt letak matannya walau xde baris lg bgus..
bleh blaja bhs arab =')

Ahmad Ridhwan berkata...

salam

insya allah kalau berkelapangan saya akan letakkan matannya, cuma sekarang font arabic tak install lagi.

Type Speedtest

Typing Test Score

Visit the Typing Test and try!