Jumaat, 24 Februari 2012

Taman Syurga Asatizah


Bismillah


Konvensyen Fiqh Ummah berlalu seminggu sudah. Resolusi demi resolusi yang dibentangkan pada hari itu memberikan gambaran kepada ummah yang hidup secara wasatiy merupakan sebuah jalan yang harmoni, lancar bak jalan yang baru diturap. Sebuah majlis himpunan para asatizah sungguh sungguh terkesan dalam jiwa.

Segala syukur kehadrat yang esa kerna mengizinkan diri untuk menghadiri majlis ini. Terasa hati ini hidup semula saat menerima lantunan suara lembut para asatizah memberi peringatan. Walau tajuk tajuk kertas kerja tidak ringan namun penjelasan yang berhemah para asatizah menjadikan pengisian itu mudah difahami oleh umum.

Didalam majlis ini, tergambar jelas bagaimana para asatizah ini berinteraksi sesama sendiri. Kalimah kalimah penuh ruh ukhuwwah dan rasa cinta sesama mukmin menyejukkan pandangan yang selalu dikotori dengan maksiat dunia. Senda gurau dan teguran membina antara para alim ini menjadikan para mad'u terasa ingin menghampiri sosok tubuh insan insan ini dengan lebih dekat.

Sejenak ku toleh kebelakang. kudapati lautan manusia yang dahagakan ilmu mendengar khusyuk limpahan ma'rifah. Terasa bagai kekuatan islam itu semakin bangkit kiasan ramainya insan yang ingin kembali hidup bertuhan yang satu. Terasa tiada musuh yang bisa merobek jaringan ini. Dan terasa bagai jika ingin dibebaskan Al Aqsa saat ini, wallahi sudah jatuh Al Aqsa ketangan ummat islam.

Walau konvensyen ini dinaungi bangunan yang padanya terdapat sebuah parti sekular, namun ia tidak sekali menjauhkan ummat dari majlis penuh barakah ini. Walau setiap penyertaan memerlukan bayaran, namun tidak terbanding dengan manfaat yang dapat dikutip darinya. Penulis berharap majlis ini kan datang lagi dimasa hadapan. Hadir dan memberi lagi manfaat kepada rakyat Malaysia.

Berpesan Rasul dalam sebuah Hadith: Sampaikanlah dariku walau sepotong ayat.



Wallahua'lam.

1 comments:

erma fatiha Muhammad berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

Type Speedtest

Typing Test Score

Visit the Typing Test and try!