Ahad, 15 Mei 2011

Manifestasi Penceramahan Ulama'

Bismillah

Telah ditaqdirkan tuhanku atas diriku selaku hambanya untuk menerima setitik ilmu dari selaut makrifah tuhan yang maha agung pada hari ini. Atas perancangan tuhan yang mengatur putaran dan kordinasi sesuatu pertemuan, aku telah dipandu untuk ke Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah yang terletak di Shah Alam. Bersempena Kuliah Umum yang bakal membincangkan isu hangat "Qazaf" ini, As Syeikh Dr Wahbah Mustafa Az Zuhaily telah dijemput untuk memberi pencerahan.



Dr. Wahbah Az Zuhaily merupakan seorang ulama' yang alim dan tawaddu'. Didatangkan khas dari Dimasyq, Syria, beliau telah dipadatkan dengan tentatif lawatan yang panjang. Beliau erupakan seorang ulama' yang mempunyai kepakaran dalam bidang Fiqh telah menulis kitab kitab yang menjadi rujukan ummah mutakhir ini. Aku sendiri merujuk kepada kitabnya Al Wajiz fi Usul Fiqh dalam memahami konsep konsep asas dalam bidang Usul Fiqh.



Sebermula perjalanan ku dirumah, aku dapat merasakan bahawa firasatku mungkin benar. Beberapa perkara yang kurasakan dan kuharapkan ia disebut oleh as syeikh ternyata tidak mendukacitakan. Setibanya aku di masjid, corong corong speaker telah mula mengeluarkan gelombang gelombang ilmu. Suara enak yang loghat Terengganunya agak tenggelam membenarkan firasatku. Ternyata Dr Zulkifli Al Bakri adalah insan yang bertanggungjawab menterjemah kalam kalam ilmu yang dilontar assyeikh.

Oh betapa rindunya hati ini dengan belaian suara ulama'...

Dapatku simpulkan kalam Assyeikh kepada beberapa perkara:

1) Tiadalah sumpah Qazaf itu berkenaan dengan sumpah menafikan seorang lelaki itu berzina, tetapi hanya terpakai dalam kehakiman syarie dalam isu berkaitan suami menuduh isteri berzina dan si suami tidak dapat mendatangkan 4 orang saksi yang adil. Maka Allah mensyariatkan sumpah Qazaf keatas keduanya untuk membela diri dan berdasarkan hak mereka sesama suami dan isteri.

2) Sumpah Qazaf dan Mubahalah (melaknat orang) adalah sesuatu yang berbeza. Mubahalah yakni sumpah melaknat seseorang untuk menyatakan diri benar dan menuduh seseorang itu berbohong adalah sesuatu yang tidak boleh dilafazkan dengan sewenang wenangnya. Dalam sebuah peristiwa, datang seorang paderi kristian kepada nabi dan berdakyah bahawa mereka berada diatas kebenaran. Maka apabila diminta agar mereka bersumpah, ternyata mereka takut dan berkata: "Lebih baik kita tidak bersumpah, kerana jika benar dia adalah rasul maka akan celakalah kita" Demikian besar impak sumpah yang kini dianggap sebagai mainan politik kotor.

3) Assyeikh berpesan kepada umat islam agar memeriksa setiap berita yang mereka terima. Dan jika berita yang mereka terima adalah dari sumber yang diragui, maka janganlah berita itu diambil bulat bulat tampa usul periksa. Ini dapat diistifadahkan dari ayat Al Quran dalam surah Al Hujurat ayat 6: "Wahai orang orang yang beriman, jika datang kepadamu seorang yang fasiq membawa khabar berita, maka keatas kamu untuk memeriksa kesahihan berita itu. Kerana takut takut kamu menimpakan keatas sesebuah kaum itu atas kejahilan kamu, dankamu akan dapati atas apa yang kamu kerjakan itu penyesalan."

4) Sesungguhnya atas tuduhan seseorang itu melakukan zina, maka mendatangkan 4 orang saksi yang adil adalah wajib, dan jika orang yang menuduh itu gagal untuk mendatangkan saksi, maka bersaksilah kamu bahawa mereka itu adalah dari puak yang mendustakan, fasiq dan munafiq. Ini adalah kalimah yang kunantikan keluar dari mulut assyeikh.

5) Assyeikh telah ditanya oleh seorang yang hadir tentang apakah perkara terbaik yang perlu DSAI lakukan untuk berhadapan situasi ini, adakah perlu DSAI bertindak membalas sumpah sebagai mana yang telah disaranankan oleh Dr. Juanda mufti Perlis. Assyeikh menjawab bahawa memadai atas DSAI untuk memohon pelindungan dari Allah dan menumpukan kepada perkara yang lebih penting dengan mengabaikan perkara remeh temeh seperti ini.

Asseikh telah diajukan banyak soalan tentang penerimaan video sebagai bahan bukti untuk dibawa kepada mahkamah syariah. Assyeikh menegaskan bahawa video tidak sama sekali diterima dalam penghakiman syarie dan hanya 4 orang saksi yang adil dapat mensabitkan hukuman zina keatas seseorang. Apabila soalan yang sama ditanya berulang kali, dengan nada yang agak tinggi assyeikh bertanya kepada sekalian jemaah yang hadir,: "Adakah kalian mahu mengikuti Syariat Syaitan atau Syariat Allah"...

Demikian pencerahan yang dapat aku konsikan diruang sempit ini. Banyak lagi titipan ilmu yang telah assyeikh sampaikan namun tidak dapat ku sampaikan diruangan ini. Aku sangat berharap agar kalian dapat mencari rakaman Kuliah Umum ini kerana ianya telah ternyata sabit disisi islam dan tidak perlu lagi diperbesarkan oleh masyarakat umum.

Astaghfirullah al Azim....

0 comments:

Type Speedtest

Typing Test Score

Visit the Typing Test and try!