Rabu, 19 Mei 2010

Mata itu...

Cuti semester kali ini aku agak free. Kebiasaannya ada sahaja Mooting Competition yang aku sertai, tapi rasanya dah sampai masa untuk aku retire. Ramai lagi adik adik junior yang mempunyai bakat untuk disumbangkan kepada fakulti. Masa yang melimpah ruah ini menjadikan aku agak terumbang ambing dek tidak membuat apa apa perancangan sepanjang cuti. Natijahnya, Times Square dan Low Yatt lah menjadi base utama.

Umumnya, 4 jenis bangsa yang boleh anda dapati di dua bangunan ini. Melayu, Cina, Mat Salleh dan Pak Arab. Jarang jarang dapat jumpa dua jenis asing ni di Malaysia, tetapi mereka tertarik untuk berkumpul disini. Kenapa? perlu tanya sendiri. Satu perkara yang aku paling tak suka pada mereka ni adalah pakaian mereka. Kalau boleh semua jenis lurah nak ditunjuk. Hasilnya, ramailah anak anak melayu yang teringin nak menunjukan lurah lurah mereka (walau sebahagian tue tiada lurah). Pesan Nabi junjungan: "Barang siapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka dia adalah dari kaum itu."
Astaghfirullah...



Mata yang aku nak khabarkan ini telah ditemui di kedai buku "Borders" (aras 1 Time Square). Memang port biasa yang akan aku kunjungi setiap kali aku kesana. Pada mulanya aku tidak mengambil peduli dengan kaum kaum Ninja ini ( Muslimah berpurdah). Yelah, disini, bersepah sepah orang arab yang kebanyakannya berpurdah. Dari ruangan ekonomi, aku beralih kesudut manga (komik anime), saat hampirnya aku ke sudut itu, seorang ninja menghampiri aku dan memberi salam. Huru hara aku sebentar memikirkan apa yang hendak dijawab kerana Bahasa Arab aku pun dah tak berapa fasih.



Sekilas aku terpandang mata sang ninja. Subhanallah, jernih sungguh. Segera ku beralih. Orang arab punya mata standard ni ke... " Abei, tau dok mano dio Law Section? ". ???. Orang Klate rupanya. Hish. Istighfar. Segera aku memberitahunya bahawa Law Section telah dialih ketempat yang aku sendiri tidak tahu lokasinya. Dia berlalu hampa. Masih terbayang jernih mata itu. Inilah sebab mengapa Muslimah perlu menjaga aurat mereka. Seluruh anggota badan mereka merupakan fitnah kepada kaum Adam. Walau mata tidak dikatagorikan sebagai Aurat, namun fitnah itu terkadang lagi kuat.

Dalam terhuyung hayang memikirkan keindahan mata sang ninja, tidak ku terjangka untuk dipertemukan dengan sebuah Hadtih. Entah kenapa aku tercapai kitab "300 Hadis Bimbingan Ke Arah Mencari Redha Allah" yang disusun oleh Ust Zahazan. Hadith ke 295 yang bermaksud : "Terdapat dua mata yang tidak akan disentuh oleh bahang api Neraka, Mata yang selalu menangis kerana takutkan Allah, dan mata yang penat kerana berjaga malam mengawal di jalan Allah"

Wallaua'lam...

8 comments:

erma fatiha berkata...

subhanallah..

"dari kerana mata....(sambung lagu ini...")

Ahmad Ridhwan berkata...

hehe, lagu P Ramlee kan.... saya tak ingat ah...

adilahamzah berkata...

mana kotak chatting kt sblh..

em, susahnya hidup di dunia hari ini..

tidaktahu berkata...

Bobo.. Kera@Siti da released..haha

Ahmad Ridhwan berkata...

Salam

adilah: maaf, baru pindah umah, kotak chatting tak pasang lagi..... hehe

tidak tahu: kera@siti tue ke bende???

tidaktahu berkata...

Bangkaro.. haha, usha le blog aq yg bru je update tuh..hoho

Umar Mukhtar Bin Mohd Noor berkata...

salam ziarah..rindu kat bob!!!

Fazareez Fauzi berkata...

mato oghe klate tu....

Type Speedtest

Typing Test Score

Visit the Typing Test and try!