Sabtu, 3 Disember 2011

Rabbana Zidna Ilman Naafi'aa

Bismillah.

Petang semalam, aku bergegas untuk ke DKP 4 untuk persediaan multi media Usim Mock Trial. Seusai solat jumaat, ku pecut laju kuda hitam ku untuk pulang mengambil laptop dirumah. Sedang aku mengelak elak kereta yang sedang tersangkut dek kesesakan lalulintas , kudapati ade sebentuk awan komulonimbus gah diatas. "Oh sudah..." bisik hati. Hujan pasti turun dengan lebat. Kutambah kelajuan, kutambah fokus agar lebih berhati hati dalam menyelit ditepi kereta dan lori.

Tiba dirumah, awan hitam telah bersedia untuk melimpahkan segala isinya. Hanya menunggu keizinan dan taqdir tuhan yang mencipta untuk menjalankan tugas. Kucapai laptop, kucapai fail. Kusepak ketepi segala kasut yang bersepah ditangga. Next Destination, kedai mamak. Perut dah lodge complain because masih belum makan sejak jam 6 petang semalam. 2 keping roti dan segelas Teh o suam, makan tengah hariku untuk hari ini. Namun sudah taqdir untuk ku lambat masuk ke bilik kawalan multimedia DKP 4 hari itu. Hujan turun dengan lebat tanpa sedikit pun tanda ia akan kembali reda dalam jangka masa 1 jam.

Tersangkut dikedai mamak bukanlah hobi yang menarik. Kebanyakan masa mamak mamak ni akan menayangkan makanan makanan yang baru dimasak. Nak makan lagi, baru lepas makan. Sabar jelah. Bertapa di kedai mamak, aku cuba cari istifadah. Izin kurnia tuhan, aku tersenyum memikir diberi kesedaran fakta yang mudah. Perkara yang biasa, tiada pemandangan yang istimewa. Hari itu, aku terkesan disetiap titik hujan.

Titik titik hujan yang rambang. Rawak dan tidak mempunyai sebarang pattern. Setiap titis yang membawa erti rasa bertuhan. Setiap titis yang mempunyai padanya pengetahuan tuhan. Allah mengetahui secara terpeinci bila titis ini akan jatuh mencium bumi, dimanakah lokasinya. Dan atas setiap titis itu juga akan menghasilkan percikan. Dan atas setiap percikan titis hujan, pengetahuan tuhan telah mendahuluinya. Bayangkan setiap kali hujan, berjuta juta titis air akan turun dan setiap titis itu adalah berada dalam perangkaan allah.

Peperiksaan akhir sedang mendekat. Merasakan diri ini tidak lebih dari titis hujan yang berada dalam kerangka qudrat tuhan, maka doa adalah wasilah yang tiada tandingan. Semoga kita semua mendapat keizinan darinya untuk dikurniakan setitis ilmunya dari limpahan ilmu yang tiada terbanding.

Rabbana Zidna Ilman Naafi'aa (Tuhanku izinkanlah kami dikurniakan ilmumu yang bermanfaat)


Kuberharap ia akan melimpah diatas mejaku ini....

Wallahua'lam.

1 comments:

inniakhofullah berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

Type Speedtest

Typing Test Score

Visit the Typing Test and try!