Selasa, 14 Jun 2011

Hijrah 20 sen...

Bismillah...

Aku pernah terfikir, kalaulah aku jadi duit syiling 20 sen, mesti aku kene rajin rajin tulis diari. Blog blog nie memang jadi ala ala Facebook lah sebab rajin update status. Contoh rekod dokumen perjalanan aku (syiling 20 sen) dalam sehari adalah seperti ini:




1) En. Ridhwan mengambil aku dari tabung pada awal pagi.
2) Dia membeli gula gula di Kedai MSA Deen berharga 20 sen.
3) Kemudian, datang seorang adik yang bekerja di kedai Mama Cafe untuk membeli timun, mamak MSA Deen pun memulangkan baki 20 sen kepada adik itu.
4) Sampai di kedai, taukeh kedai mendapati plastik beg (supik) telah habis. Lantas mengambil baki wang dari adik itu dan pergi ke Giant.
5) Selepas membeli supik, aku telah ditransaksikan dikaunter dan ditinggalkan disana.
6) Datang pula seorang atuk dan membelikan kepada cucunya Sugus, maka dari kaunter Giant aku berpindah ke kocek atuk itu.
7) Atuk yang pemurah ini terus ke surau untuk menunaikan solat Zohor. Dia telah memasukkan aku kedalam tabung surau itu.
8) Pada petangnya, datang seorang mamat indon dan mencuri tabung itu. Maka status aku sekarang nie adalah wang haram, OMG!
9) Selesai mengira duit tabung itu, mamat indon pun terus memacu laju ke Federal Highway. Ketika melalui tol, aku dan beberapa lagi sahabat telah dimanfaatkan oleh mamat indon untuk membayar tol.
10) Aku berada di booth tol tidak lama, selang beberapa minit, aku telah dberikan kepada seorang pakcik sebagai baki wangnya.
11) Pak cik itu adalah seorang peniaga pasar malam. Dia menjual makanan yang berasaskan soya seperti air soya, tauhu fa dan tempe.
12) Seorang pelanggan datang dan membeli segelas air tauhu dan semangkuk tauhu fa. Atas transaksi bai' aku telah diamanahkan untuk bersama seorang tuan baru.
13) Tuan baru ini terus pulang ke rumah dan memasukkan aku kedalam tabungnya. Rupa rupanya tabung ini adalah tabung yang aku tinggalkan pagi tadi.

Demikian Diari sekeping duit syiling sehari. Bayangkanlah diari En. Syiling 20 sen pada hari raya, semestinya tak cukup ruangaan untuk dicatat perjalanan nya sehari. Kitaran ini akan terus berputar dan sang syiling akan sentiasa berpindah dari satu tempat hingga sampai satu masa, dia akan dileburkan untuk menjadi syiling yang baru.

Tuhan telah berfirman bahawa tiadalah dia akan menciptakan suatu itu sia sia. Maka keatas manusia untuk cuba mengambil istifadah dari setiap aturan sistem tuhan yang tidak akan sekali kali tergendala atau dalam bahasa mudahnya "hang". Syiling 20 sen yang biasa kita sepah sepahkan ini adalah satu serpihan dari selaut cara Allah mendidik manusia. Tatkala diangkat hijab atau diilhamkan olehnya, maka akan datang rasa bersyukur dan malu keatas makhluk lain.

Berpesan nabi, sesungguhnya beruntunglah seorang muslim yang mana hari ini adalah lebih baik dari semalam. Dan rugilah bagi muslim yang mana hari ini adalah sama dengan semalam, maka celakalah muslim yang hari ini adalah lebih teruk dari semalam. Hadith ini memberikan kita sebuah isyarat yang mana kita perlu sentiasa maju dan tidak berada ditakuk yang lama. Berubah dan sentiasa melangkah kearah yang positif.

Kepada semua katak, "flying kick" lah tempurung kamu. Kepada semua mahasiswa, usahlah anda masih lagi leka dengan dunia teorimu. Wahai rakyat rakyat kampung, usahlah berkiblatkan berita berita dari akhbar akhbar yang menipu. Wahai para pencari tuhan, aturlah langkah mu bersama parti Islam. Bersama kita menjatuhkan para pengkhianat bangsa yang menghuru harakan pentadbiran negara. Berhijrahlah kamu sesegera yang boleh. Usah ditangguh lagi perjalanan itu. Malulah anda semua dengan syiling 20 sen yang lebih kerap berhijrah berbanding kamu.


Ayuh....!!!

2 comments:

Tariq Ziad berkata...

smart bro!
jom daftar undi blako!!

p/s: nanti hijrah2kan lah duit tu untuk ana ye :)

ibnuibrahim berkata...

Penulisan yang mantap.. mabruk

Type Speedtest

Typing Test Score

Visit the Typing Test and try!