Selasa, 14 Jun 2011

Hijrah 20 sen...

Bismillah...

Aku pernah terfikir, kalaulah aku jadi duit syiling 20 sen, mesti aku kene rajin rajin tulis diari. Blog blog nie memang jadi ala ala Facebook lah sebab rajin update status. Contoh rekod dokumen perjalanan aku (syiling 20 sen) dalam sehari adalah seperti ini:




1) En. Ridhwan mengambil aku dari tabung pada awal pagi.
2) Dia membeli gula gula di Kedai MSA Deen berharga 20 sen.
3) Kemudian, datang seorang adik yang bekerja di kedai Mama Cafe untuk membeli timun, mamak MSA Deen pun memulangkan baki 20 sen kepada adik itu.
4) Sampai di kedai, taukeh kedai mendapati plastik beg (supik) telah habis. Lantas mengambil baki wang dari adik itu dan pergi ke Giant.
5) Selepas membeli supik, aku telah ditransaksikan dikaunter dan ditinggalkan disana.
6) Datang pula seorang atuk dan membelikan kepada cucunya Sugus, maka dari kaunter Giant aku berpindah ke kocek atuk itu.
7) Atuk yang pemurah ini terus ke surau untuk menunaikan solat Zohor. Dia telah memasukkan aku kedalam tabung surau itu.
8) Pada petangnya, datang seorang mamat indon dan mencuri tabung itu. Maka status aku sekarang nie adalah wang haram, OMG!
9) Selesai mengira duit tabung itu, mamat indon pun terus memacu laju ke Federal Highway. Ketika melalui tol, aku dan beberapa lagi sahabat telah dimanfaatkan oleh mamat indon untuk membayar tol.
10) Aku berada di booth tol tidak lama, selang beberapa minit, aku telah dberikan kepada seorang pakcik sebagai baki wangnya.
11) Pak cik itu adalah seorang peniaga pasar malam. Dia menjual makanan yang berasaskan soya seperti air soya, tauhu fa dan tempe.
12) Seorang pelanggan datang dan membeli segelas air tauhu dan semangkuk tauhu fa. Atas transaksi bai' aku telah diamanahkan untuk bersama seorang tuan baru.
13) Tuan baru ini terus pulang ke rumah dan memasukkan aku kedalam tabungnya. Rupa rupanya tabung ini adalah tabung yang aku tinggalkan pagi tadi.

Demikian Diari sekeping duit syiling sehari. Bayangkanlah diari En. Syiling 20 sen pada hari raya, semestinya tak cukup ruangaan untuk dicatat perjalanan nya sehari. Kitaran ini akan terus berputar dan sang syiling akan sentiasa berpindah dari satu tempat hingga sampai satu masa, dia akan dileburkan untuk menjadi syiling yang baru.

Tuhan telah berfirman bahawa tiadalah dia akan menciptakan suatu itu sia sia. Maka keatas manusia untuk cuba mengambil istifadah dari setiap aturan sistem tuhan yang tidak akan sekali kali tergendala atau dalam bahasa mudahnya "hang". Syiling 20 sen yang biasa kita sepah sepahkan ini adalah satu serpihan dari selaut cara Allah mendidik manusia. Tatkala diangkat hijab atau diilhamkan olehnya, maka akan datang rasa bersyukur dan malu keatas makhluk lain.

Berpesan nabi, sesungguhnya beruntunglah seorang muslim yang mana hari ini adalah lebih baik dari semalam. Dan rugilah bagi muslim yang mana hari ini adalah sama dengan semalam, maka celakalah muslim yang hari ini adalah lebih teruk dari semalam. Hadith ini memberikan kita sebuah isyarat yang mana kita perlu sentiasa maju dan tidak berada ditakuk yang lama. Berubah dan sentiasa melangkah kearah yang positif.

Kepada semua katak, "flying kick" lah tempurung kamu. Kepada semua mahasiswa, usahlah anda masih lagi leka dengan dunia teorimu. Wahai rakyat rakyat kampung, usahlah berkiblatkan berita berita dari akhbar akhbar yang menipu. Wahai para pencari tuhan, aturlah langkah mu bersama parti Islam. Bersama kita menjatuhkan para pengkhianat bangsa yang menghuru harakan pentadbiran negara. Berhijrahlah kamu sesegera yang boleh. Usah ditangguh lagi perjalanan itu. Malulah anda semua dengan syiling 20 sen yang lebih kerap berhijrah berbanding kamu.


Ayuh....!!!

Khamis, 9 Jun 2011

Teh, Dunia dan Aku...

Bismillah...

Teh merupakan antara minuman yang telah sebati dan resmi dengan masyarakat Malaysia. Teh merupakan pilihan yang pasti dalam hidangan harian masyarakat Malaysia. Bermacam variasi perasa telah dieksperimenkan oleh masyarakat dunia dalam usaha menjadikan minuman ini menepati selera masing masing. Di Malaysia sahaja sudah tidak terhitung. Ada ditambah limau, susu segar, perasa perasa tambahan seperti anggur, strawberry dan ada juga yang menambah buah Laici.

Aku merupakan antara penggemar teh. Untuk lebih tepat, teh asli tampa sebarang inovasi baharu. Terkadang aku merasakan teh yang telah ditambah element asing telah menghilangkan fitrah asal teh. Sememangnya aku agak cerewet apabila teh itu tidak mencapai kualiti asas. Menjaga kualiti teh itu padaku merupakan suatu seni yang perlu dipandang berat. Suhu air perlu tepat 100 'c, dan daun teh perlu kembang secara sempurna. Jika prinsip asas ini tidak dipatuhi, maka akan hambar lah hasilnya.

Terdapat pelbagai cara dan tabiat para penggemar teh seluruh dunia. Masing masing berjaya membawa imej mereka sendiri dalam menikmati rasa teh. Malaysia juga turut menjadi tumpuan dunia dalam mempamerkan keunikan tersendiri. Teh tarik merupakan imej Malaysia dalam dunia teh.

Afghanistan adalah antara peminum teh paling dominan didunia. Kebiasaannya, mereka akan menikmati teh pada waktu pagi dan chapati sebagai hidangan utama. Mereka menggemari teh ini ditambah dengan jaggery (sejenis gula merah) dan tidak dengan susu. Kedai kedai teh (tea house) adalah kawasan larangan bagi wanita dan para lelaki hanya akan berada di tea house untuk seketika dan bersegera ke tempat kerja selepas itu.

Berbeza di Iran, para peminum teh akan meneguk teh tampa sebarang tambahan pemanis. Hanya segelintir yang akan menambah gula didalam teh mereka tetapi tidak sekali kali ditambah susu. Kenapa? entah lah..... Teh kebiasaannya dihidangkan dalam bekas yang dinamakan sebagai "samovar". Ia adalah sejenis bekas yang sederhana besar yang digunakan untuk mengekalkan haba kepada teh. Dedaun teh yang ditanam di Iran mengandungi kandungan "caffaine" yang agak rendah berbanding teh lain didunia.

Bagi peminat teh hijau, Jepun adalah antara negara yang mempunyai upacaranya yang tersendiri. "Chanoyu" adalah etika dan peraturan dalam meminum teh yang diasaskan oleh seorang Sami Budha yang bernama Murata Shuko. Terdapat 4 prinsip asas dalam upacara "Chanoyu". Wa (harmony), Kae (respect), Sae (purity) dan Jubu O (tranquility). Prinsip prinsip ini adalah manifestasi keseimbangan dan fitrah diri manusia dengan alam semulajadi. Dalam upacara ini para peminum teh dapat merasai jiwa jiwa mereka menyantuni alam dan sesama jiwa yang hampir. Peace......

Teh mengandungi sejenis kimia yang dikenali sebagai L-Thenine. Ia adalah sejenis zat yang merangsang alpha wave ia itu sejenis gelombang yang merangsang otak untuk kekal cergas dan menjurus kearah sisi pandang sesuatu perkara kearah positif. 3 - 4 cawan teh sehari akan menjadikan otak kita sentiasa bersedia dan tumpu. Berbanding kopi, teh adalah pilihan yang baik untuk mendapat sumber caffeine dalam badan. Ini kerana L-Thenine yang telas berasimilasi dengan caffeine telah menjadikan kesan Thenine untuk bertahan lama.

Hari ini, tabiat meminum teh atau minuman minuman panas telah pudar. Manusia khususnya rakyat Malaysia yang tinggal dibandar bandar lebih tertarik untuk meminum minuman yang bergas, sejuk dan manis. Hasilnya, rakyat menjadi semakin berpenyakit, selalu berkhayal dan tidak bertenaga. Kegemukan adalah antara kesan yang jelas menunjukkan tabiat minum rakyat dizaman yang dilabel moden ini. Maka ayuhlah kita menyahut seruan tuhan agar makan dan minum dari yang baik baik sahaja. Juga marilah kita menolak tabiat merokok yang ternyata merosakkan tubuh badan yang kita pinjam ini.

Wallahua'lam...

Khamis, 2 Jun 2011

Wahai Pengemudi Bedar Kaca...

Bismillah....

Telah sampai perkhabaran kepada segenap umat akan sebuah perutusan. Seruan yang memanggil manggil para perawan agar bersegera untuk menjaga maruah. Menjaga dengan mengkhitbah dia perempuan perempuan yang solehah dan yang menenangkan jiwa. Sesungguhnya telah dijanjikan oleh sang pencipta atas setiap pernikahan yang berkah itu akan menundukkan mata mata dan memelihara ia akan maruah.

Berpraktikal di Firma Guaman Syarie telah mengenalkan aku dunia perkahwinan yang retak, rapuh, ganas dan sedih. Sehari hari semakin aku faham tingkahnya manusia. Semakin aku faham sebab ada suara suara sumbang mereka yang tidak mahu berkahwin. Manifestasi segenap penceritaan kertas kertas lama ini, akhirnya aku mula berfikir akan kemampuan diri. Suara suara yang menggalakkanku untuk cuba menghampiri para penghias dunia semakin mendiam. Perlu untuk ku pertimbangkan semula.

Setelah minggu kedua praktikal aku sempurnakan hari ini, aku merasakan mood bermurung ini perlu aku alihkan kearah yang lebih terancang. Maka ingin sekali aku dalam post ini untuk membuat sedikit review akan realiti perkahwinan yang bahagia. Oh sungguh aku berharap agar ia sedikit sebanyak dapat memujuk semula haati yang kian ragu ini. Maka diatas semangat perenggan pertama perutusan kali ini, ingin ku lampirkan gambaran gambaran perkahwinan yang kuharapkan kan kekal dan hanya bercerai dek seruan Tuhan untuk ke alam Barzakh.




Classmate ku di Kuliah of Syariah & Law, kakak Maryam Jameelah dan pasangannya Akh Sabiq



Super Senior kitorang Abang Hariri Daud




Abang Zahid dan kak Yan.




Classmate dari sekolah Hazirah Syamsuri bersama suami tersayang ustaz Khairul Jami' @ nama glamour nya Ust KJ.




Haaa.... Yang berdua nie memang Best friendku semasa menuntut di SAMT Kuala Kubu, Sahabat baikku Mohd Taufiq dan Rivalku time kelas Nahu Sorof Nur Diniy.




Ini juga teman teman rapatku di SAMT Kuala Kubu, Husaini @ Yaman, taukeh seludup keluar kitorang untuk "fly" dan isterinya Nur Fatin Lazim selaku tempat aku "pau" alat tulis (coz dia duduk belakang aku didalam kelas).




Dan yang terbaru, juga classmate dari alam persekolahan. Saiful Azri atau dengan nama yang kami senang untuk memanggilnya "Atok".

Dimusim cuti sekolah ini, sudah semestinya akan sampai timbunan kad kad perkahwinan. Undangan undangan yang tidak memadai kudrat seorang insan untuk laksanakan. Maka aku juga berharap agar timbunan timbunan kad perkahwinan ini kelak tidak menjadi timbunan timbunan kes yang perlu aku baca dan selesaikan didalam mahkamah.

Wahai para Pengemudi Bedar Perkahwinan (suami), elakkanlah bedarmu itu dari melalui lautan lautan yang ganas. Kerana akan kau dapati bedarmu itu asasnya kaca. Wahai Kelasi Kelasi Bedar, sentiasalah kalian perbaiki mana mana keretakan dalam bedar perkahwinan ini. Kerana sifatnya kaca pabila retak, ia akan terus merekah dan rapuh.

Type Speedtest

Typing Test Score

Visit the Typing Test and try!