Selasa, 15 Mac 2011

Debu Debu Perkampungan Arqam

Bismillah.

Dalam kesayuan melihat timbunan debu di blog yang telah ditinggal lama, aku mulakan semula tekad hati menuntun semua qudrat untuk berkongsi. Maka kesemua jari jemari ku mula menari diatas keyboard menaip kalimah kalimah yang diharapkan dapat membawa semula manfaat yang selama ini kudakap erat dan berdiam.

Sempat menghadiri barnamij (program) Bedah buku anjuran Jaksa Kolej Kediaman dengan kerjasama para pelajar Tahun Tiga Fiqh dan Fatwa beberapa minggu lalu. Dua kitab yang menjadi pilihan penganjur adalah "Arqam: tersungkur di Pintu Syurga" dan "Al Maunah". Kutaib (buku kecil) yang telah kuhadam semasa dibangku sekolah ini kembali menjengah di layar minda. Pelik, mengapa buku yang telah sekian lama diterbit dan semestinya telah berhabuk di rak buku itu menjadi pilihan ikhwah ini....?



Penulis sendiri talah hadir untuk program bedah buku kali ini. Saudara Zabidi Mohammad dan Ust Ann Wann Seng sempat meluangkan masa mereka untuk tiba dihujung dunia Nilai untuk membuat autopsi keatas buku karangan mereka. Menghadiri program, berbicara tentang jamaah, membuatkan aku sering bernostalgia tentang masa yang lampau.

Aku dibesarkan dalam keluarga yang mempunyai fahaman yang sederhana tentang agama. Dalam silsilah keluarga bapaku, Pak long ku adalah antara yang menjurus dalam bidang agama. Arwah (al fatihah) merupakan seorang ahli jemaah Arqam. Mempunyai empat orang isteri dan anak yang dianggarkan 40 orang ( tak sure coz ramai sangat ). Usrah sakinah ini sangat unik padaku ketika itu (baru berumur 8 tahun).



Bukanlah tujuan post kali ini untuk menceritakan fasal Arqam tetapi lebih kepada suasana dan cara hidup ahli ahli Arqam yang berkampung di Kampung Sungai Penchala. Saat saat yang manis dalam ingatan seorang anak kecil bernama aku kebanyakannya berlatarkan perkampungan ini. Mereka yang pernah menyuburkan perkampungan ini kini hilang dan lenyap dari muka bumi Allah.



Perkampungan yang dari perpektif aku tidak mempunyai unsur unsur kekotoran dunia luar itu tersangatlah indah. Muslimat muslimat keluar dari rumah dengan serba lengkap tertutup auratnya. Tiada fitnah yang datang dari susuk tubuh seorang wanita apabila semua pintu pintu mehnah tertutup rapi. Laungan laungan nasyid dan bacaan ayat suci al Quran dari corong corong speaker menghidupkan lagi rasa bertuhan kepada pemilik telinga.



Antara perkara yang menjadi kerinduan ku pada perkampungan itu ialah suasana hari raya yang meriah. Insan saling berkunjungan mengerat silaturahmi, bermaafan dan menghayati maksud Aidilfitri. Anak anak kecil berlarian sesama jiran berkejaran dengan ceria. Ya Allah tidak ku sangka, fitnah telah kau utus atas ahli qaryah ini atas kesesatan pemimpin mereka.



Hari ini, hanya debu debu tarbiyah berterbangan diperkampungan itu...

Anak anak hasil didikan jemaah itu terbiar dan turut terhanyut dengan arus globalisasi dunia yang deras. Saudara saudara rapatku yang bersamaku bermain riang dibawah lembayung "Islam" itu tiada ku kenal lagi. Teramat besarlah kesannya dunia ini keatas mereka. Yang masih kekal berorganisasi semakin hanyut dengan kesesatan desakan nafsu yang tidak pernah puas.

" Ya Allah, jangan kau datang kan lagi fitnah sedemikian rupa keatas ummah yang kian rapuh tampa pegangan agama yang kukuh ini."

Wallahua'lam.

2 comments:

Petunjuk Ketenangan berkata...

" Ya Allah, jangan kau datang kan lagi fitnah sedemikian rupa keatas ummah yang kian rapuh tampa pegangan agama yang kukuh ini."


Ameen...

ana pnh juga berpengalaman skolah di tadika arqam... tapi slalu ponteng kelas..

last2 pindah skola trus.. huhu

olahan ayat enta sgt bagus.. truskan manulis..

Ahmad Ridhwan berkata...

syukran ukti.... insya allah terus

Type Speedtest

Typing Test Score

Visit the Typing Test and try!