Selasa, 29 Mac 2011

Dia tersenyum.....

'Auzubillahi Min Syaitan Ar Rajim....

Senyum..... 4 tahun telah berlalu sejak aku mula mengenali riak wajah itu. Masih terlintas hari pertama minggu taaruf pelajar Tamhidi Undang Undang. Pertama kali ku memahami konsep kelas tutorial. Tutorial Dua. Kita bertemu disini. Sebuah dimensi ciptaan manusia yang menghimpunkan aku dan dia. Tempat bermula angan angan kosongku yang berupa cinta kera. Walau tiada sebarang kenyataan jelas dari bibir itu, aku meletakkan harapan semoga dia adalah insan itu.


Dimensi kecilku Tutorial 2 Tamhidi


Hari ini, senyum itu mengunjungiku lagi, merona fikiran memikirkan. Bertubi tubi panahan syaitan menusuk iman. Sepetang ku memikirkan rasional pesona senyuman itu. Walau membuak buak rasa resah menghentam namun masih tumbuh sekelumit rasa indah palsu meleka. Seusai solat asar, bersegera aku ke pusat sukan.

Bertemankan sahabat setia, ku capai busur dan anak panah. Terus ke lapang sasar untuk beriadah. Semester ini aku dan sahabat setia diamanahkan untuk menubuhkan kelab memanah di USIM. Berbekalkan pengalaman dalam pertandingan, adik adik junior kulatih kuasuh. Dan aku dapati aktiviti memanah ini melatih ku untuk lebih fokus.


Junior siswa yang hadir untuk meraikan sunnah dalam beriadhah.



Tiga anak panah kulepas. Menghujam ke sasaran hampir hampir mengenai tengah tengah sasaran. Bersedia untuk melepaskan anak panah ke empat. Fokus. Namun terlintas senyum yang menghantui ku hari ini. Anak panah kulepas, jauh tersasar. ku tersenyum puas. Fahamlah aku rasional senyum yang kuterima pagi ini.

Senyumnya seorang dia menandakan akan tenangnya hatinya dan tiadalah dia merasakan akan hadir fitnah jika senyum itu dihadiahkan kepadaku. Tiadalah aku ini tempat dihati seorang dia. Dia tidak mempunyai sebarang keraguan akan status seorang aku. Maka hari ini, angan angan kosongku selama empat tahun menutup tirai. Tiadalah lagi sebarang harap yang akan ku lempiaskan keatas seorang dia.

Kubersyukur padamu ilahi, kerna telah engkau tarik sebuah fitnah yang menimpaku lama dahulu dek jahilnya aku mencari jalan cinta yang benar. Ya Allah, jika bukan dia jodohku, aku redha....

Rabbana hablana min azwajina wazurriyatina qurrata a'yun

Khamis, 17 Mac 2011

Secawan Kopi Satu Konklusi

Bismillah.

Jam 2 pagi. Masih berlegar sekitar rumah. Belum mahu tidur. Kususun pinggan pinggan didapur. Ku rapatkan pagar rumah. Terus ku kunci manganya. Masih belum mahu tidur. Secawan kopi ditangan kuhirup, masih panas. Angin malam membawa alamat hujan akan turun. Bertemankan kopi, aku duduk diluar rumah. Berfikir, muhasabah. Banyak pengalaman kuperoleh hari ini.

1. Strategi

Dalam urusan dakwah, jangan diredah membabi buta. Sebagai seorang dai'e dan mahasiswa, beratus halangan perlu di hadapi dengan ribuan helah. Kurangnya persediaan ini, maka anda adalah mangsa ratahan mudah puak penentang yang membenci pergerakan islam. Sesungguhnya musuh musuh anda terdiri dari pelbagai lapisan. Pegawai pegawai, siput babi siput babi, tidak terkecuali dari golongan mahasiswa sendiri. Maka awas ya ayyuha Dai'e.

Strategi perlu mapan, organisasi perlu kukuh. Berseorangan anda petanda urusan dakwah akan menjadi sukar. Berseorang anda bermakna anda bersalahan dari fitrah para pejuang agama tuhan yang sentiasa menerima naungan pencipta (yaddu allah 'ala jamaah). Ananiyah anda berarti anda seorang yang cetek ilmunya dan tidak matang pertimbangannya. Ini adalah kesimpulan yang dapat aku manfaatkan daripada peristiwa seorang sahabat dalam usahanya menyebar luaskan ajaran ilahi. Pengalaman ini akan ku abadikan untuk hari muka.

2. Diam



Dua orang sahabat sedang berbincang. Perbincangan akademik kononnya. Susun susun ayat dan nada yang zahir membuatkan aku faham. Emosi dasarnya akademik permukaannya. Kosmetik dan palsu. Telah berlanjutan selama beberapa hari dalam minggu ini. Seorang berhujah atas kajian (ada yang dakwa kajiannya "bias"). Seorang pakar manipulasi ayat. Oh sungguh bukan aku ahli dalam dua kemahiran ini. Beberapa kali cuba ku leraikan, namun ternyata aku pula menjadi bahan dek kurangnya ilmu.

Semakin lama semakin memuncak. Masing masing tidak beralah. Mujur masih wajar akal sahabat sahabat ku ini. Tiadalah percanggahan fahaman ini berakhir dengan sebarang sentuhan fizikal. "Perbincangan Akademik" mereka itu akhirnya dicelah seorang sahabat. Bukanlah sahabat ini jenis yang aktif dalam membahas perkara. Tiga perkataan melerai suasana yang tegang. "Sollu 'ala Nabi....". Fahamlah aku sebuah lagi keharmonian alam susunan tuhan. Bukanlah diam sahabat ketiga itu berarti kosong dalamnya. Tapi beramallah dia akan hadith nabi :Berkatalah kamu yang baik baik atau diam.

3. Siap siaga

Hidup seorang muslim, alam seorang pelajar, hari seorang pemimpin, semuanya terkandung halangan dan risiko untuk terus maju. Maka bersiap siaga adalah bekalan wajib harian. Jam 12 tengah hari, aku sedang bersenang dan mencuba menjawab soalan soalan criminal law. Beberapaorang rakan sedang bersiap untuk program Pelancaran Latihan Mut secara berkala. Mereka mencari sedikit kelainan untuk majlis itu dan tidak mahu ia menjadi sebuah majlis yang sangat formal dan berprotokol. Maka mereka bercadang untuk membuat sedikit gimik pelancaran.



Disebabkan aku adalah pelajar yang paling malas dan mempunyai masa yang sangat luas untuk dibazirkan, mereka menjemput aku untuk menjayakan gimik majlis. Aku disuruh berpakaian sut peguam dan perlu tampil ke pentas utama untuk menghantar dokumen untuk ditanda tangan oleh dekan sebagai tanda rasminya Pelancaran Latihan Mut berkala. Alhamdulillah, majlis berjalan lancar. Next time, entah bila, aku perlu lebih bersedia dalam apa bidang atau ruang jika bantuan ku diperlukan.

Hirupan terakhir kopi malam ini ku nikmati penuh. Semoga hari esok kan mengajar ku lebih banyak perkara baru. Konklusi konklusi hasil pemerhatian ini tidak menolak kebarangkalian ia ditolak. Sehingga ruang masa yang terluang.

Wallahua'lam.

Selasa, 15 Mac 2011

Debu Debu Perkampungan Arqam

Bismillah.

Dalam kesayuan melihat timbunan debu di blog yang telah ditinggal lama, aku mulakan semula tekad hati menuntun semua qudrat untuk berkongsi. Maka kesemua jari jemari ku mula menari diatas keyboard menaip kalimah kalimah yang diharapkan dapat membawa semula manfaat yang selama ini kudakap erat dan berdiam.

Sempat menghadiri barnamij (program) Bedah buku anjuran Jaksa Kolej Kediaman dengan kerjasama para pelajar Tahun Tiga Fiqh dan Fatwa beberapa minggu lalu. Dua kitab yang menjadi pilihan penganjur adalah "Arqam: tersungkur di Pintu Syurga" dan "Al Maunah". Kutaib (buku kecil) yang telah kuhadam semasa dibangku sekolah ini kembali menjengah di layar minda. Pelik, mengapa buku yang telah sekian lama diterbit dan semestinya telah berhabuk di rak buku itu menjadi pilihan ikhwah ini....?



Penulis sendiri talah hadir untuk program bedah buku kali ini. Saudara Zabidi Mohammad dan Ust Ann Wann Seng sempat meluangkan masa mereka untuk tiba dihujung dunia Nilai untuk membuat autopsi keatas buku karangan mereka. Menghadiri program, berbicara tentang jamaah, membuatkan aku sering bernostalgia tentang masa yang lampau.

Aku dibesarkan dalam keluarga yang mempunyai fahaman yang sederhana tentang agama. Dalam silsilah keluarga bapaku, Pak long ku adalah antara yang menjurus dalam bidang agama. Arwah (al fatihah) merupakan seorang ahli jemaah Arqam. Mempunyai empat orang isteri dan anak yang dianggarkan 40 orang ( tak sure coz ramai sangat ). Usrah sakinah ini sangat unik padaku ketika itu (baru berumur 8 tahun).



Bukanlah tujuan post kali ini untuk menceritakan fasal Arqam tetapi lebih kepada suasana dan cara hidup ahli ahli Arqam yang berkampung di Kampung Sungai Penchala. Saat saat yang manis dalam ingatan seorang anak kecil bernama aku kebanyakannya berlatarkan perkampungan ini. Mereka yang pernah menyuburkan perkampungan ini kini hilang dan lenyap dari muka bumi Allah.



Perkampungan yang dari perpektif aku tidak mempunyai unsur unsur kekotoran dunia luar itu tersangatlah indah. Muslimat muslimat keluar dari rumah dengan serba lengkap tertutup auratnya. Tiada fitnah yang datang dari susuk tubuh seorang wanita apabila semua pintu pintu mehnah tertutup rapi. Laungan laungan nasyid dan bacaan ayat suci al Quran dari corong corong speaker menghidupkan lagi rasa bertuhan kepada pemilik telinga.



Antara perkara yang menjadi kerinduan ku pada perkampungan itu ialah suasana hari raya yang meriah. Insan saling berkunjungan mengerat silaturahmi, bermaafan dan menghayati maksud Aidilfitri. Anak anak kecil berlarian sesama jiran berkejaran dengan ceria. Ya Allah tidak ku sangka, fitnah telah kau utus atas ahli qaryah ini atas kesesatan pemimpin mereka.



Hari ini, hanya debu debu tarbiyah berterbangan diperkampungan itu...

Anak anak hasil didikan jemaah itu terbiar dan turut terhanyut dengan arus globalisasi dunia yang deras. Saudara saudara rapatku yang bersamaku bermain riang dibawah lembayung "Islam" itu tiada ku kenal lagi. Teramat besarlah kesannya dunia ini keatas mereka. Yang masih kekal berorganisasi semakin hanyut dengan kesesatan desakan nafsu yang tidak pernah puas.

" Ya Allah, jangan kau datang kan lagi fitnah sedemikian rupa keatas ummah yang kian rapuh tampa pegangan agama yang kukuh ini."

Wallahua'lam.

Type Speedtest

Typing Test Score

Visit the Typing Test and try!