Ahad, 16 Januari 2011

Ustaz Siber Muqallid Alam Nyata

Bismillah...

Setelah hampir dua bulan blog ini sunyi, tanpa sebarang post bermanfaat buat semua, pertama tamanya izinkan pemilik blog memohon ampun. Terlampau banyak taklifat dan mawani' (halangan) yang tak dapat diri ini elakkan. Maka setelah sekian lama, diri terasa perlu untuk kembali ke medan dakwah siber.

Perutusan kali ini ingin membincangkan tentang suatu fenomena yang telah terlalu lama sejarah perbahasannya. Tetapi rasanya perlu diulas semula dengan input input semasa. Ruangan ruangan dunia siber dewasa ini banyak menyediakan platform untuk muslim mukmin berdakwah dan menyebarkan ilmu islam. Internet menjadi suatu lapangan yang terbaik buat perkembangan islam.

Beberapa minggu lalu, diri ini terasa telah menemui kekurangan dan kelemahan lapangan internet yang terbentang luas. Ya Allah, bahaya benar lapangan ini sebenarnya. Ternyata agenda musuh musuh islam dalam menyediakan lapangan ini telah menampakkan kesan keatas diriku yang cuba untuk menegakkan syiar islam. Tak kusangka begitu licik perancangan mereka. Ya Allah bantulah hambamu ini untuk mengatasi kelemahan diri.

Disember lalu, diri ini telah keluar bersama ahli ahli usrah untuk turun kemedan dakwah sebenar. Turun menemui sasaran sasaran dakwah. Berbekalkan pengisian pengisian yang dipupuk sejak awal, diri yakin untuk berdakwah secara terang terangan. Kawasan sasaran pertama adalah remaja remaja dikawasan Wangsa Maju dan sekitarnya. Berlatar belakangkan pendidikan asas dan Fardhu Ain, remaja remaja ini sering terkhilaf dalam membezakan halal haram tuhan.



Kumpulan pertama terdiri daripada naqib sendiri dan 2 orang lagi teman. Kami berempat menuju ke kawasan pusat membeli belah di Alpha Angle. Selain daripada membuat sedikit sesi temu ramah untuk questionnaire kami cuba untuk memberikan kesedaran kepada mereka. Akhirnya tiba giliran diri untuk memberikan sedikit tazkirah kepada mereka. Ya Allah engkau sahaja tahu akan kondisi ku saat itu. Lidah ku kelu dan tidak dapat memberikan mauizah kepada mereka. Ternyata bagiku, penulisan teramatlah mudah berbanding ucapan dari mulut.

Akhirnya ku sedari ruangan blog yang sering kulempiaskan sebagai medium dakwah tidak sama sekali membantuku untuk menyedarkan masyarakat. Ruang dunia siber telah mematikan kemahiran ku untuk memberikan satu sesi persuasive speech kepada sasaran dakwah. Perkara yang sama kudapati kepada penggemar penggemar laman web sosial Facebook. Mereka yang aktif memberikan komen, berkomentar seakan dia lah jaguh, adalah seorang yang pendiam, penakut dan hidup tanpa memberikan sumbangan kepada masyarakat sekeliling.



Minggu lalu, diri ini sempat berbicara dengan Umar tentang kebaikan internet sebagai penambah dan penjaga ilmu. Statement beliau membuatkan diri berfikir panjang dan berakhir dengan kekeliruan yang bercelaru, memang dah standard Umar jauh lebih tinggi berbanding diri. " Internet bukanlah medium menambah ilmu, malah medium menghancur jahanamkan ilmu." Pusing kepala memikirkan penjelasan logikal dengan statement sedemikian.

Akhirnya bila ditanyakan locus standi nya, ujar beliau bahawa akan sampai suatu masa diamana Dajjal terbit di bumi, maka segala sistem akan musnah dan perlunya rujukan rujukan ilmu itu berteraskan hasil penulisan diatas lembaran kertas dan kitab kitab turath. Maka ternyata disaat itu, blog ini tidak akan dapat lagi dirujuk atas segenap kekhilafan. Maka pada saat itu, Ustaz alam siber akan bertukar statusnya kepada muqallid yang tidak mempunyai masdar rujukan ilmu.

Wallahua'lam...

Type Speedtest

Typing Test Score

Visit the Typing Test and try!