Isnin, 22 November 2010

Memoir Memali Mati Demokrasi

Bismillah



"...Ku Pulangkan Sejarah Kepada masakini

Kujernihkan Dosa Menyegar benih budi

Memali yang luka Kembali Bermaruah

Ku syahdukan doa Ke wira tercedera

Ku pahat nisan mereka Dengan abjad bahagia

Memali yang bersejarah Masakini bermaruah..."

- A. Samad Said -

Sejarah.

Ust. Ibrahim Libya dituduh menyebarkan ajaran sesat di Baling, Kedah. Beliau turut dituduh cuba menggulingkan kerajaan. Maka perintah tahanan ISA telah dikeluarkan keatas beliau. Atas dasar menolak akta zalim itu, penduduk kampung keluar untuk mempertahankan beliau. Pada 19 November 1985, Tun Musa Hitam mengerah ratusan polis ke Baling. FRU dan senjata berat seperti M16 turut dibawa. Dalam peristiwa ini, Ust Ibrahim dan 14 orang kampung telah dibunuh dan 4 orang polis maut.

Undang Undang.

ISA adalah akta yang membenarkan kerajaan untuk menahan sesiapa yang dirasakan akan mengancam keamanan negara. Akta ini digunakan jika tidak terdapat bukti yang kukuh untuk menahan tertuduh dan membawa tertuduh kemuka pengadilan. Maka dapat disimpulkan disini bahawa Kerajaan Malaysia pada masa itu cuba menangkap seorang rakyatnya malah membunuh tampa bukti yang kukuh atau yang lebih tepat tiada bukti langsung.

-Al Fatihah...-

Sabtu, 20 November 2010

Indah Dimata Cantik Berpahala

Bismillah...

Jam menunjukkan 12.30 tengah malam.... Bersama segala kekusutan yang kuhadapi, akhirnya selesai jua kami menyiapkan "Written Submission" @ hujahan bertulis untuk dihantar ke Universiti Malaya petanda selesai mooting bahagian satu. Pening berpinar pinar ku redahi bangunan Fakulti Syariah Undang Undang menuju parkir motorsikal.



Separuh terkejut, Pak Cik Guard menegur aku : "Uih dik, tengah tengah malam pun tak balek umah lagi....? Ramai lagi ke kawan kamu yang masih dibangunan fakulti?". Senyum toya ku lempar: "Baru nak balek lah ni Pakcik, ade tiga orang lagi kawan saya di bilik operasi mooting..." Salam ku beri enjin motor ku hidupkan.

Tiba dirumah, Muim masih belum tidur. Entah ape yang dibuat tengah malam ni masih belum terlena sedangkan baru tiba dari Perak jam 9 tadi. Television masih hidup dan terdengar suara yang ku kenali dari kaca tv. Owh ustaz favorite ku bersiaran di rancangan Tanyalah Ustaz. Tetamu Undangan malam ini adalah Dr. Zulkifli Al Bakri.

Seorang penonton bertanya: "Ustaz, dalam kehidupan modern berfesyen dewasa ini, Boleh kah ustaz terangkan fesyen bagaimana yang digemari tuhan dan berpahala dan cantik yang bagaimana islam benarkan...?" Senyum dr. mendengar persoalan sedemikian. Secara ringkas, ini adalah respons dari Dr. Zulkifli...

"Sesungguhnya Allah itu cantik dan sukakan kecantikan. Nabi kita juga menggalakkan umatnya untuk menjadi cantik, tetapi cantik dihadirkan bersama batas batasnya. Dalam perihal pemilihan calon pasangan kita, nabi sendiri ada menyatakan cantik sebagai satu kriteria calon yang baik. Tetapi datang selepas itu penegasan dari nabi yang berbunyi: "Maka pilihlah dari agamanya, maka engkau akan dapati keindahan yang menggegarkan". Dalam perihal fesyen pula, pertama islam menggariskan perihal niat. Jika niat kita untuk menzahirkan izzah islam, maka pahala akan menyusuri kita. Dan fesyen atau gaya itu tidak islam ketatkan kerana asalkan ia mengikut ciri ciri pakaian islam seperti tidak ketat, tidak menampakkan tubuh badan, maka sudah memadai."



Gelak kecil hati ini mendengar respon dari ustaz dengar loghat terengganu nya. Akhirnya ku lelapkan mata pada malam itu dengan bayangan bayangan fesyen islam dengan segala yang menepati syariah. Oh indahnya....



Wallahua'lam...

Rabu, 10 November 2010

Sekali lagi

Bismillah...

Allah, tiadalah pernah engkau meninggalkan hamba sendirian. Hari ini hamba masih lagi dibangunkan dari pelayaran mimpi yang ternyata mainan syaitan. Sekali lagi bermula kitaran masa yang memerlukan perancangan jitu. Setiap masa setiap detik, semoga dapat diisi untuk mengingati mu tuhan.



Study week. Bukan semua pelajar memanfaatkan masa yang singkat ini. Ku perhati teman seisi rumah, ada yang menghilang untuk mencari lembah lembah sunyi untuk mengulang kaji. Maka tatkala pulangnya diri, puas sudah ilmu ditekuni baik. Ada juga yang menghilang untuk mencari rumah rumah teman lain yang mempunyai sambungan internet yang pantas.

Semestinya jika ditemui, maka Facebook lah yang pertama dikunjungi. Disusuli dengan carian movie movie yang baru dan diakhiri dengan YM sehingga ke awal subuh. Subuh entah ke mana tuan punya diri entah kemana. Maka mufaraqah lah hamba itu dari solatnya sebagai mana rutin. Oh puas sudah mulut ini menegur.




Namun bagi aku, Study week kali ini bukanlah study week yang dapat diisi dengan sebaik mungkin. Pertembungan masa antara Final Exam dan International Humanitarian Law (IHL) competition ternyata menggangu aliran pembelajaran aku. Alhamdulillah Fasa penghujahan bertulis telah kami harungi dan telah dihantar ke pihak penganjur di Universiti Malaya. 9 December 2010 menjadi hari untuk kami berentap bersama sama universiti lain untuk mara ke peringkat akhir di Hong Kong.




Esok, sekali lagi masa ini akan berulang, tetapi tiadalah ia mengulang sama ruang yang telah berlalu. Semoga masa yang diberikan kepada seluruh umat ini dapat dimanfaatkan. Khusus kepada semua pelajar USIM yang bakal menduduki peperiksaan akhir, selamat manjawab peperiksaan dengan sagala ketenangan yang dapat dikumpul.

Wallahua'lam...

Type Speedtest

Typing Test Score

Visit the Typing Test and try!