Rabu, 28 Julai 2010

Buat Buat Sibuk...

Bismillah...

Sibuk. Betul betul sibuk. Blog pun dah lama tak update. Banyak sangat perkara yang mengheret aku agar tiadalah masa yang singkat ini ku buang tampa manfaat. Sia sia. Awal semester kali ini agak lain dari semester terdahulu. Kebiasaannya aku adalah kaki ponteng program. Tulislah apa apa ancaman pun, takkan aku peduli. "WAJIB, KEDATANGAN ANDA DIAMBIL".... Jikalau inilah perkataan yang ditampal diposter, maka aku akan rasa bertanggungjawab untuk mengajak rakan rakan yang sekepala dengan aku untuk boikot.

APA... INGAT UNIVERSITI NIE SEKOLAH KE ???? PIIRAHHH!!!

Entah bagaimana, entah apa asbab nuzul, tahun ini aku pula menyibukkan diri dalam menganjurkan program. Publisiti sesuatu program akan menjadi tanggungjawab aku. Secara tak langsung, Adobe Photoshop lah peneman setia. Walaupun tak lah semahir bekas housemate aku (Mat Zang), tapi hasil hasil seni ciptaanku boleh dianggap cantik sikit daripada hodoh.....

Untuk membuktikan ada prima facie kes dalam title post blog kali ini, saya akan lampirkan bukti bukti yang menyokong kes dari premise kami.....

PROGRAM BENGKEL HALATUJU SLC




Nama Program: Bengkel Hala Tuju Kelab SLC 2010
Penganjur: Syariah And Law Club (SLC) Society
Tempat: Dewan Kuliah Fakulti, Fakulti Syariah dan Undang Undang, USIM
Tarikh: 21st July 2010

Describtion: Bengkel bertujuan untuk menetapkan halatuju kelab untuk tempoh lima tahun mendatang. Ditugaskan sebagai Head Researcher untuk External Environment Analysis dan Moderator untuk sebuah bengkel.

SPECIAL TALK ON AUKU 2009 AMMENDMENT



Nama Program: Special Talk on AUKU 2009 Ammendment
Penganjur: Karnival Mahasiswa, Majlis Perwakilan Pelajar USIM
Tempat: Dewan Kuliah Utama, Fakulti Pengajian Quran dan Sunnah, USIM
Tarikh: 22nd July 2010

Description: Syarahan AUKU oleh Prof. Dr. Azmi Sharom bertujuan untuk memberikan penerangan tentang hak hak mahasiswa yang patut mahasiswa tegakkan. Turut menyentuh sedikit tentang sejarah AUKU dan bagaimana ia menyekat hak mahasiswa dari sudut sisi Perlembagaan Persekutuan. Ceramah yang telah menghancur lumatkan pengaruh dan campur tangan HEP universiti terhadap hak mahasiswa, dan bagaimana HEP sebagai anak hasil pengenalan AUKU di Malaysia. Ditugaskan sebagai PIC dan Mr Chairperson padamalam itu.

FSU LEGAL WEEK MOCK MOOTING



Nama Program: Syariah and Civil Mock Mooting
Anjuran: Syariah and Law Club (SLC) Law Society
Tempat: Moot Court Fakulti Syariah dan Undang Undang USIM
Tarikh: 29th July 2010 (tomorrow)

Description: Mock Trial (perbicaraan olok olok) ini dianjurkan untuk mendedahkan para pelajar akan procedure dan tatacara mahkamah. Terbahagi kepada dua sesi, 9-11 am adalah sesi untuk mahkamah sivil dan 3-5pm adalah sesi untuk mahkamah syariah. Civil Trial akan dipersembahkan oleh team International Humanitarian Law (IHL) 2009. Pasukan ini telah berjaya menduduki tempat kedua dalam pertandingan peringkat kebangsaan antara School of Law yang ada di Malaysia. Perbicaraan kali ini akan membincangkan isu genocide yang berlaku keatas sebuah negara. Manakala sesi kedua akan diwakili oleh Juara bagi pertandingan Syariah Mooting Competiton 2009 dan akan membawa isu harta sepencarian dalam islam. Ditugaskan sebagai PIC untuk kedua dua program.

Ya memang nampak sibuk, tapi lebih kepada buat buat sibuk...

Selasa, 13 Julai 2010

Am I a Lawyer to be....

It almost three years, since the day i start reading law. My friend from Darul Quran had completed his quest to become Hafizul Quran in three years. Another friend had complete his course of culinary at PTPL. Also my neighbour is in his final semester of Software Engineering from Cosmopoint. The point is what had i achieve so far from a long traveling course of five years?

Third Year of Syariah And Law Degree, i am in the right spot in the middle of my course. I thought that maybe, i should start to be rational and in the same time logical to analize what is the outcome that i manage to benefit from this faculty.

USIM Faculty of Syariah and Law, provide a double major course. Both Syariah and Law in one year for five years. Slightly different from the one in UIA, where they read law (civil) for four years and extra one year for those who interested in persuing their study in Syariah field. But not at USIM. It is compulsary for us to complete five years of reading law and studying syariah subject without exception.



"I've always been afraid I'd screw up our lives so badly we'd need a backup plan. And that plan is right hear...!" say Homer Simpson in 2007 The Simpson movie. I've asked my friend, what would they do if the future is not as they had planed? What if they screw up their final exam and get expelled from the university and there is no hope of continuing their study in anyway be.

Ill be a rally driver say Azim....



Ill be a photographer say Hazimin...



Sulaiman would like to open Silat University...lol







and For Sure Syafiq MSIO will proceed with his Storm Reader



But the main question is, what about me....



would I become a strict magistrate which blow out lawyers from my court.....

Khamis, 8 Julai 2010

Istirehatkan Dirimu Dari Kerisauan Taqdir

Pendaftaran kursus bermula semalam. Seusai aku klik butang daftar, ku lintasi senarai subjek untuk semester ini. Subhanallah, giler takut aku pagi itu. Subjek subjek yang tajuk nya berbunyi berat perlu ku telan bulat bulat semester ini. Ini adalah list subjek tahun 3 semester 1 mahasiswa Sarjana Muda Syariah dan Undang Undang.

1. SIYASAH SHAR`IYYAH
2. ISLAMIC LAW OF BANKING AND TAKAFUL
3. FIQH AL-JINAYAT
4. CRIMINAL LAW I
5. FAMILY LAW
6. EQUITY AND TRUST I
7. LAW OF BANKING AND SECURITY
8. PENGAJIAN HALAQAH

Terasa nak tukar kursus pun ade.....

Namun perlu ku utuhkan dalam hati, bahawa inilah yang ku pilih sejak mula menuntut ilmu dibumi USIM. Maka ingin aku berpesan buat entah keberapa kali, kepada diri dan semua tholibul ilmi, agar niat perlu diperbaharui. Terkesan dek keputusan peperiksaan yang pasif, walau selepas usaha luar biasa ku aplikasi, ternyata strategi pengajian ku terpaksa diselidik semula.

Meratapi keputusan baru baru ini, ku terbaca kitab Al Hikam Karangan Syeikh Atho'illah Assakandari. Sebaris ayat dari kitabnya berpesan:

"سوابق الهمم لا تخرق أسوار الأقدار "

"Kekerasan perjuangan itu, tidak dapat menembusi tirai taqdir"

Turut ku teringat suatu peristiwa yang berlaku keatas saidina Umar Khattab saat beliau bersama kafilahnya bermusafir. Ditakdirkan Allah, perjalanan beliau memaksa beliau dan kafilahnya untuk melintasi sebuah perkampungan yang dilanda wabak. Maka beliau pun berikhtiar untuk mengambil jalan yang jauh dan tidak melintasi perkampungan itu.

Maka bertanya seorang sahabat kepada beliau: "wahai Umar, apakah engkau ingin melarikan diri daripada takdir yang telah Allah tetapkan untuk dikau?". Umar menjawab: "Aku melarikan diri dari satu Taqdir Allah, dengan izin dan taqdir Allah, Kearah satu lagi Taqdir Allah"

Kedua dua peristiwa ini memberikan gambaran kepada kita bahawa semua yang terjadi telah berada didalam pengetahuan dan taqdir Allah. Urusannya dalam mentadbir alam tiadalah kita manusia mempunyai kuasa untuk mengganggu. Allah telah menerangkan kepada kita dalam surah Ar-Ra'd ayat 11 yang berbunyi: "Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib satu satu kaum sehingga mereka mengubah nasib mereka sendiri."





" Klas Law of Contract En Afifi Tahun 2 Sem 2 2010"

Selasa, 6 Julai 2010

Sebelum Aku Pergi

Sebelum aku pergi

terdetik insan yang mempunyai hati

hati yang sememangnya penuh tompok hitam dek maksiat mengotori

hati yang dititipkan sebuah kesedaran dalam menempuh badai duniawi

untuk mencari tuju sebenar hidup diatas muka bumi



Sebelum aku pergi

pasti akan aku segala jasa mereka telah terbalasi

mereka yang menjadi asbab wasilah ilahi

kepada penyempurna penciptaan seorang abdi

ibu ayah, tiadalah selain kamu yang dirindui



Sebelum aku pergi

pergi jauh jauh dari bumi

pasti akan aku ikuti sunnahmu nabi

menamatkan tempoh 23 tahun dialam tarbawi

tiadalah cukup bagiku ilmu duniawi

untuk menyempurna lengkap setiap keperluan sang penanti

kan ku cari lagi lagi dan lagi






Sebelum aku kembali

kembali kepadamu rabbi

ingin aku sahut seruan saranan mu sayyidi

seruan agar tidak bersungguh sungguh dalam menziarahi

kecuali kepada tiga masjid masjid suci

masjidil aqsa , haram , dan nabawi

ya allah izinkanlah kami



Sebelum aku pergi

bukanlah coretan ini suatu lembaran titipan jari

namun qasad hati dalam meniti hari hari

yang cuba ku capai sebelum sampai saat nya mati





Ahmad Ridhwan Abd Rani
25 Rejab 1431
USIM Nilai

Khamis, 1 Julai 2010

AUKU Public Lecture...




Ceramah Umum AUKU (1):
AUKU & SEJARAH KEBANGKITAN MAHASISWA 1960AN
Tarikh: Khamis, 1 Julai 2010
Masa: 8:30 malam
Penceramah: Fahmi Reza, Penyelidik sejarah gerakan mahasiswa

Ceramah Umum AUKU (2):
AUKU & PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN
Tarikh: Khamis, 8 Julai 2010
Masa: 8:30 malam
Penceramah: Azmi Sharom, Prof. Madya Fakulti Undang-Undang, UM dan Soh Sook Hwa, Bekas mahasiswa USM yang didakwa di bawah AUKU

Ceramah Umum AUKU (3):
AUKU & HAK MAHASISWA
Tarikh: Khamis, 15 Julai 2010
Masa: 8:30 malam
Penceramah: Shazni Munir, Presiden Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) dan Yap Heng Lung, Sekretariat Malaysian Youth and Students Democratic Movement (DEMA)

Ceramah Umum AUKU (4):
AUKU & MASA DEPAN
Tarikh: Khamis, 22 Julai 2010
Masa: 8:30 malam
Penceramah: Teh Yee Keong, Mantan Penyelaras Gerakan Mahasiswa Mansuhkan AUKU
Tempat: Auditorium KLSCAH, Jalan Maharajalela, KL (berdekatan Stesen Monorel Maharajalela)

Untuk maklumat lanjut sila hubungi: 03-22746645 (Miss Loo)

p/s: info from www.malaysiayouth.com/

Type Speedtest

Typing Test Score

Visit the Typing Test and try!