Khamis, 24 Jun 2010

Hatiku mencari puisi...

Bismillah

Terkejut..... Astaghfirullah.....mimpi buruk datang lagi. Mimpi yang sama seperti tahun lalu. Membawa bersama perkhabaran buruk. Kunafikan mimpi. Mustahil, mimpi je. Takkanlah betul. Seusai solat subuh, Mathurat ku teliti satu satu. Debar hati masih deras. Minggu ini datang juga.

Tahun lalu, ku termimpi nombor nombor itu (bukan nombor ekor). Nombor nombor sial. Selang beberapa hari, nombor nombor itu terzahir jelas dalam slip keputusan peperiksaan ku. Nombor yang sama yang terpacul dalam mimpi ku beberapa hari sebelum ia kusemak. Tahun ini ia timbul lagi.

Ku khabarkan pada ibu perkara ini. Satu perkataan yang keluar, "Deja Vu". Ternyata marah adik kerana ibu seakan mempercayai perkara khurafat itu. Satu perkara ku jelaskan padanya, "manam" ada dua jenis sama ada ru'yah solehah atau permainan syaitan. Desir halus masih menggangu, tak boleh jadi ni.

Maju kebilik, suis komputer dibuka, password diisi, line internet telah di akses. Bismillah.....

Astaghfirullah..... ia berlaku lagi. Aku masih termanggu menatap skrin yang menyilau. Nombor itu. Tiada yang lebih menggangu aku hari ini melainkan nombor itu. ternyata PNGK ku kali ini hanya meningkat 0.01... Sedih merasuk memikirkan setiap rintangan yang ditempuh semester lepas hanya berharga 0.01. Sedih memikirkan segala perbelanjaan yang ditanggung ayah dibalas dengan tuba.



Ibu menghantar aku ke Plaza Perangsang. Setelah sepagi penuh murung, ku pujuk jua kaki ini untuk menyempurnakan segala yang telah ku mulai. Ku perlu mendaki ke tingkat 9 untuk mematikan stem dan memateri perjanjian biasiswa kerajaan Selangor yang ku pohon April lalu.

Seusai urusan ku hinggapi Shah Alam Convention Centre dihadapan untuk berehat. Ku panjat tingkat 1 dan ku temui MPH bookstore. Dari jauh pandangan ku tertarik kepada cover sebuah buku. Buku yang kukenali. Buku yang ingin ku beli namun tertunda dek keringnya saku. Kucapai ia dan terus ke kaunter untuk transaksi.

Ingin Jadi Nasrallah....



Himpunan puisi puisi karangan Faizal Musa (Tehrani) itu ku belek satu satu. Puisi seperti Ingin jadi Nasrallah, Tragedi Halijah: Gundik Wizurai Portugis, Sepatu Tragedi (Setelah 13 tahun peristiwa Memali) dan Lalat di Mimbar Masjid merupakan beberapa puisi yang mempunyai maksud yang dalam. Ingin ku berkongsi sebuah puisinya yang menjawab runsing hati ku ini...

BALADA ORANG BERDOSA

Maafkan daku, Kekasih

semalam aku gelapar dalam nafsu

kukhianati kubeloti

perjanjian yang engkau tentukan

.....



p/s: sila dapatkan naskah anda dikedai buku berhampiran. copyright buku nie telah mengancamku untuk tidak meneruskan nawaituku untuk meletakkan puisinya yang penuh....

Wallahua'lam..

Jumaat, 18 Jun 2010

Something About That 1%...

Bismillah....

“Hish hantu nieh ade lagi…. Time aku kat cafĂ© pun die ade, time aku exam, boleh pulak die duduk sebelah aku, kusut kusut ….. ape tak de ke puaka puaka lain yang mahu melintas depan aku…..dah lah muka macam jambatan under construction…..ughh, kejinya….” . Inilah tanggapan pertama kebanyakan individu saat bertembung dengan seseorang yang tidak berkenan dihatinya. Serba tidak kena makhluk Allah yang sorang tu.

Kalau boleh, mahu sahaja dipukul pukul kalau bertemu. Tiada yang lebih menyakitkan mata dibandingkan dengan memandang muka dia. Hilang mood hari itu kalau terserempak dengannya. Kalau sebuah kerusi telah diduduk olehnya, maka kerusi itu semestinya akan menjadi tangkal sial jika anda duduk diatasnya. Pasti sesuatu malapetaka yang tidak dijangka akan menimpa atas sebab anda beristawa diatasnya.



Arghh….

Namun tahukah anda dalam setiap insan yang anda benci itu, terdapat sekurang kurangnya 1% faktor daripada keseluruhan susuk tubuh makhluk keji disis anda itu yang penting untuk anda meneruskan hari hari normal anda. Walau 99% perkara yang dilakukan makhluk itu anda keji, namun pasti terdapat satu noktah kecil yang diperlukan darinya untuk menyempurnakan hari anda.

Pandangan seorang ahli psychology berbunyi, jika 1% itu anda temui, berkemungkinan itu akan menjadi sebuah titik mula untuk anda mengubah perspektif terhadap seorang individu. Sama ada anda akan terus membenci atau mula berbuat baik kepadanya. Sesetengah individu menganggap 1% ini sebagai permulaan dalam sebuah persahabatan.

Sebagai contoh, jika makhluk itu tiba tiba tidak hadir seperti biasa, anda terasa bahawa sudah tiada orang yang akan anda kutuk. Maka semestinya akan membengkaklah hati anda kerana rutin harian itu tidak dilaksana. Kebiasaannya anda akan berebut kuih dicafe supaya makhluk itu tidak dapat makan kuih kegemarannya, namun hari itu, ternyata kuih itu berlambak lambak tak habis dan anda tidak merasa nikmat berebut kuih pada hari itu. Jika makhluk itu ternyata saingan anda dalam kelas, dan hari itu dia tidak hadir, maka terasa suasana kelas tidak sehangat hari hari perang anda bersama makhluk tersebut.





Maka secara umumnya, 1% ini mewakili husnu dzon kita pada setiap makhluk. Prinsip ini turut menyambut baik seruan Allah yang digazetkan dalam surah Al Hujarat yang menyeru manusia untuk saling kenal mengenali. Maka Kenalilah insane yang anda benci, maka anda akan berjaya membuat penilaian yang adil kepada saudara seislam anda.

Memetik kata kata Saidina Ali dalam Nahjul Balaghah ( harapnya sohih) : Cintailah seseorang yang kau cintai sekadarnya, siapa tahu kelak dia akan menjadi orang yang paling engkau benci, Bencilah seseorang yang engkau benci sekadarnya, siapa tahu kelak dia akan menjadi orang yang paling engkau cintai….

Wallahua'lam.

Selasa, 8 Jun 2010

Kitakan Kawan...

Semestinya ku akui bahawa cuti semesterku kali ini paling tidak memberi faedah. Hanya mengisi sedikit keperluan kelab SLC dengan mengadakan beberapa sesi temuduga dengan pelajar universiti lain. Selain itu, masa banyak aku luangkan dirumah. Kusut kusut... demikian masa berlalu selama beberapa minggu pertama.

Jam 9 malam, handphone berdering. Mati. Tidak sempat kujawab panggilan itu, ia berhenti berdering. Nombor asing muncul. Aduhh... teringat panggilan panggilan "misteri" yang mengganggu Umar ketika peperiksaan. Nampaknya aku lah mangsa seterusnya. Sebuah sms masuk. Sebuah pesanan berbunyi: "Slm ust, maaf ganggu, enta dah dapat panggilan dari Ust Ali?.... Cikgu Nur." Nur....? Handphone berdering lagi, kali ini nombornya kukenal.

Assalamualaikum ust.... Suara yang kukenal sangat. Ustaz Ali merupakan mudir disebuah PASTI. Berlatar belakangkan diploma pendidikan di UPSI dan syahadah di DQ, beliau merupakan seorang guru yang sangat menggemari kanak kanak. Aku mengenalinya disebuah majlis ta'lim disurau dekat dengan rumahnya. "Ada apa ustaz call saya nie..?" tanyaku. "Maaf syeikh ana nak minta tolong sikitlah. Ana perlu ke Kelantan minggu nie dan ana akan berada disana sehingga Muktamar selesai. Makanya ana nak minta enta tolong ganti ana di Pasti kerana penolong mudir pun turut sama kesana."



Aku diminta menjadi Mudir sementara disana. Nasib ku baik kerana persekolahan akan tamat seminggu lagi. Cuti pertengahan tahun. Huh, berdebar juga. Hari pertama, naik perhimpunan aku diperkenalkan kepada semua semut semut hijau. Kelakar juga melihat gelagat mereka apabila diperkenalkan kepada aku. Ada yang nampak mengantuk, ada yang takut, ada yang terkejut kerana kebiasaannya Ust Ali yang akan berucap. Namun semua ini merupakan permulaan bagi hari yang aku takkan lupai.



Seusai nyanyian nasyid, seorang ustazah menegur aku. Gayanya seperti pernah kulihat. Dia memperkenalkan diri sebagai Nur. Cikgu Nur. Sejenak ku berfikir baru kuteringat insan ini. Nur Amnani Faten bt Hj Azmi, junior dua tahunku disekolah sanawi. Beliau mengkhabarkan kepadaku bahawa minggu ini Pasti akan kekurangan guru maka khidmat aku mungkin diperlukan dalam beberapa perkara. Aku dibenarkan untuk menggunakan bilik mudir untuk sementara waktu.

Dalam ramai anak anak Pasti, aku diberitahu akan dua insan yang agak istimewa. Danish dan Zaky. Tidaklah istimewa mereka tergolong dalam insan OKU, namun mereka istimewa pada IQnya. Antara perkara yang dididik diPasti adalah hafazan ayat ayat pilihan dalam Al Quran dan hadith hadith yang dirasakan mudah untuk diamalkan oleh anak anak. Semua anak anak Pasti diwajibkan untuk menghafalnya mengikut peringkat peringkat tertentu. Pernah sekali aku ditegur oleh adiku dengan sebuah hadith yan baru dia hafal...: La Yashrabanna Ahadukum Qaaiman.... janganlah sekali kali kamu minum dalam keadaan berdiri....



Namun Danish dan Zaky ternyata dianugerahkan Allah hati yang cerah. Walaupun mereka baru memasuki alam persekolahan, namun semua ayat ayat wajib dan hadith itu telah mereka hafal. Mereka adalah hasil didikan yang baik oleh ayah dan ibu mereka. Aku sangat mengenali ibu bapa mereka. Jiran sekampunglah katakan. Mereka memang tergolong dalam kelompok manusia yang sangat mengamalkan islam sebagai Ad Din (cara hidup) dan bukan setakat Millah (agama). Namun hakikat mereka adalah kanak kanak tiada dinafi.

Hari kedua aku sebagai Mudir sementara. Danish dan Zaky bermain seperti biasa. Hari ini aku ditugaskan untuk mengagihkan makanan kepada anak anak. Kuperhatikan Danish dan Zaky sedang ralit dengan sesuatu. Ternyata Danish membawa permainannya. "Bakugan Battle Brawler" berwarna merah dalam genggaman Zaky. Sedang mereka asyik bermain, kaki Danish tersadung dan tertolak Zaky. Keduanya terjatuh dan mainan Zaky tercampak lalu jatuh kedalam tali air disebelah sekolah. Maka menangislah Zaky mengenangkan mainan kesayangannya itu. Zaky marah dan memukul Danish. Danish tidak melawan kerana merasa dia yang bersalah.



Aku menghampiri mereka dan memujuk Zaky. Kupanggil Danish dan tampa disuruh terus memohon maaf daripada Zaky. Amarah Zaky masih belum reda dan dia terus menangis dan memarahi Danish. Aku hanya mampu memujuk Zaky agar berhenti menangis dan bersabar. Aduh... kalaulah Ust Ali ada, apakah yang akan dilakukan beliau. Dari jauh Cikgu Nur datang berlari lari anak. Lantas memujuk Zaky. Cikgu Nur lantas bertanya kepada Zaky. "Zaky ingat tak Hadith yang kita belajar minggu lepas?"...

Sebuah Hadith berbunyi, "7 Golongan yang akan mendapat lindungan arash Allah pada hari yang tiada lindungan kecuali lindungannya, salah seorang nya adalah 2 orang yang berkasih sayang kerana allah dan bertemu dan berpisah tiada lain kecuali untuk mencari keredaan tuhan."

Mendengar Hadith itu Zaky berhenti menangis. Beliau memandang Danish lantas memeluknya. Keduanya menangis dan bermaaf sesama mereka. Terkejut juga aku melihat gelagat mereka. Sememangnya Allah mendidik aku lagi hari ini. Zaky dan Danish melepaskan pelukan, dilapnya air mata dipipi, tersenyum dan berkata " Takpelah, Kitakan Kawan...."

Type Speedtest

Typing Test Score

Visit the Typing Test and try!