Khamis, 25 Mac 2010

Sorga: omongan kosongku

Telah dititipkan sebuah kisah, Rabiatul Adawiyyah sedang dalam musafir berjalan diantara Madinah dan sekelilingnya. Taqdir Allah beliau terdengar akan bualan seorang lelaki yang lisannya amat senang menyebut nyebut tentang syurga dan kenikmatannya serta apa yang dijanjikan Allah kepada penghuni penghuni nya.

Rabiatul Adawiyyah melihat dan terus mendengar segala yang diampaikan oleh lelaki itu. Tidak menunjukkan apa apa reaksi. Tidak bersuara. Sang lelaki menyangkakan Rabiatul Adawiyyah terpegun dan terpesona dengan segala yang disampaikannya.

"Wahai manusia!!!" terkejut dan tersentak sang lelaki tatkala digertak Rabiatul Adawiyyah. "Sampai bila engkau akan terpengaruh dengan perkara perkara yang pasti berubah ubah. Dan engkau dilalaikan dengan segenap perkhabaran Allah tentang balasan nikmatnya." Merah padam wajah sang lelaki tatkala diterjah sedemikian rupa.

Rabiatul Adawiyyah menyambung lagi, " Berbuatlah sesuatu didunia ini sementara engkau masih mampu kerana belum tentu engkau dapat menggapai segala perkhabaran itu. Berhentilah engkau dari melalikan manusia dengan tidak memberi peringatan kepada mereka."

Ego memuncak, hati membara, aqal waras diterajang ketepi. " Pergilah engkau dari sini wahai wanita gila!!!" Bentak ganas mencabut tsiqah sang lelaki. "Aku bukan gila. Orang gila adalah orang yang tidak dapat memahami apa yang aku cuba sampaikan". Lantas berlalu pergi meninggalkan sang lelaki yang hilang tempat bertapak.


Rabiatul Adawiyyah bermadah sendirian, "Oh sungguh malang orang yang asyik tergila gilakan syurga itu. Seandainya dia tidak menjadikan tuhan tempat bermesra dan berlindung. Lupakah dia akan apa yang terjadi kepada bapanya Adam a.s. Beliau asyik dengan nikmat syurga dan akhirnya terlalai dengan godaan syaitan."

" Ya Allah, jika amalan ku kerana menghendaki Syurgamu,
maka engkau haramkanlah syurgamu buatku.
Ya Allah, jika amalanku hanya kerana takutkan Neraka mu,
maka engkau lemparkanlah aku kedalamnya.
Ya Allah, jika amalan ku untuk mencari redhamu,
maka engkau terimalah ia...."

Ahad, 14 Mac 2010

Cinta: Kenapa tanya aku...


Dalam daurah tasawwuf, Ahli Siffah menterjemah saat kebangkitan keilmuan sufi bermula saat manusia mula memahami dan mendalami kalimah zuhud. Pernah terlekat dalam ingatan akan sebuah takrif dari Kitab Bahrul Mazi syarahan Sunan Tirmizi karangan Sheikh Idris Al-Marbawy iaitu zuhud itu ialah dalam hati sentiasa ingat bahawa segala yang ada milik kita tidak kekal selamanya.

Kebelakangan ini demam demam "cinta", menjalar dan membaluti hati hati manusia. Entah iblis mana yang punya operasi, jamaatul remaja kembali hanyut dengan kalimah indah berbunga bunga ini. Dugaan allah kepada manusia datang lagi. Ternyata budget operasi cinta iblis tidak tergendala oleh masalah ekonomi kerajaan Najib-Rosmah.


Taqdir, aku disapa teman lama yang dihinggapi demam Cinta. Entah kenapa terbit soalan ini dari mulutnya... Bolehkah kita berzuhud dalam cinta? Mampukah zuhud dalam cinta? Sah dia jumpa salah orang. Kesalahan besar. Seolah olah bertanya kepada sang petani akan cara cara untuk membuat pindaan kepada Seksyen 289 (a) Kanun Acara Jenayah.

"Zuhud dalam Cinta", tak pernah pula aku mengaji dari Doktor Shaiful Bahri Andi Galigo tentang maxims ini. Terpinga pinga aku.... aku nie orang tinggal dalam gua, tak mengalami cinta sebelum ini, nak bagi nasihat, hanya sampah pandangan yang aku beri.

Entah mana aku terbaca, definisi Zuhud dalam Cinta adalah meyakini bahawa si dia bukan milik kita selamanya. Merasai kalau hilang atau terlepas pun tidak apa. Redha. Tapi, tidaklah ia bermakna tidak setia. Tidak cukup cinta.

Rasanya, kalau kedengaran di hati perempuan tidakkah luka?

Sebuah analogi aku beri padanya, mencari pasangan adalah seperti mencari kasut. Jika kasut itu padan dengan kita, maka perjalanan yang panjang tidak akan terasa sakit. Namun jika kasut itu ketat dan kecil berbanding kaki kita, maka perjalanan yang pendek pun dirasakan pedih. Ternyata sebuah analogi kejam yang kuberi.

Arghh, tiada jawaban pasti. Dengan "bangang", aku meng"KIV"kan soalan sahabat ini. Sape ada jawapan???

Jumaat, 12 Mac 2010

Nik Aziz, Ulama' Warasatul Anbiya'


Diriwayatkan daripada Anas bin Malik r.a katanya: Sesungguhnya seorang lelaki masuk ke masjid pada hari Jumaat dari satu pintu yang menuju ke arah Darul Qadha. Pada waktu itu Rasulullah s.a.w sedang berdiri sambil berkhutbah. Orang itu menghadap Rasulullah s.a.w sambil berdiri, kemudian berkata: Wahai Rasulullah! Segala harta benda telah musnah kerana kemarau, oleh itu berdoalah kepada Allah agar Dia berkenan menurunkan hujan kepada kita. 

Rasulullah s.a.w lalu mengangkat kedua tangan dan berdoa yang bermaksud: Ya Allah! turunkanlah hujan kepada kami. Ya Allah! turunkanlah hujan kepada kami. Ya Allah! turunkanlah hujan kepada kami. 

Kata Anas: Demi Allah! Kami tidak lihatpun di langit ada mega atau gumpalan awan. Tiba-tiba muncul mega bagaikan perisai di sebalik gunung. Ketika berada di tengah-tengah langit, mega itu mulai melebar kemudian menurunkan hujan. 

Pada hari Jumaat berikutnya masuk pula seorang lelaki dari pintu yang sama, ketika itu Rasulullah s.a.w sedang berdiri sambil berkhutbah. Orang itu menghadap baginda sambil berdiri, lalu berkata: Wahai Rasulullah! Banyak harta benda yang binasa dan jalan-jalan telah terputus kerana banjir. Oleh itu berdoalah kepada Allah agar Dia berkenan menahan hujan dari kami. 

Rasulullah s.a.w pun mengangkat kedua tangan lantas baginda berdoa: yang bermaksud: Wahai Tuhanku! Turunkanlah hujan di sekitar kami dan janganlah musnahkan kami. Ya Allah! Engkau turunkanlah ia di atas gunung-gunung dan bukit-bukau, di lembah-lembah dan tempat tumbuhnya pokok-pokok. 

Hujan pun reda dan kami dapat keluar, berjalan di bawah sinar matahari. Demikian amalan yang Rasulullah lakukan bilamana kemarau melanda yakni meminta doa kepada Allah agar diturunkan hujan. 

Hari ini (12 Mac: Jumaat) menjadi bukti bahawa sunnah Rasulullah merupakan jalan keluar bilamana kita ditimpa musibah. Solat sunat Istisqa' yang didirikan secara berjemaah dan diimamkan oleh Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat menjadi sebab atau wasilah kepada turunnya hujan selepas kemarau panjang yang melanda Kelantan.

Hujan mulai turun saat surah Al Fatihah rakaat pertama dibaca.

Rahmat tuhan diturunkan buat hambanya yang bersyukur.

Fabiayyi ala irabbikuma tukazziban...

Selasa, 2 Mac 2010

K800i: behind every flash

Currently, iam using Sony Ericson k800i. This is a gift from my father on my 19th anniversary. With 3.2 megapixel cybershot camera, it can be considered the best camera i ever have. Pursuant to my hobby of photographing, this help a lot because it is very handy. This is several picture that i would like to share. it was taken between December 2009 up to February 2010.


Ayah is doing overtime job again. This is the reason why should i study harder.

The beach and my brother cannot be separated...

Brothers in arm, hope everyone of us will be together always

The day of registering our MPPs, Gambatte dayo!!!

This is the Malaysian next top Leader

Ordinary view of my study table. Everything was done here.
Assignment, games, and some plagiarism....

Every week routine, presenting case in front of class.

I snatch this picture during Law Professor program...
We are suppose to search for evidence of criminal case around FSU compound.

My favorite picture, this shall happen to some person when they become old, you will be left alone in this world.

And some time they may mistakenly take your car... what a weirdo

This photo was taken the day i visit my grandfather kubur at Tumpat...
Allahumma ighfir jaddi...

My mother habit of wasting some time... baking some cake for her customer

Latest project, Alesya Birthday...

Me and my team are participating in Phillip C Jessup Mooting competition.
Held in UKM on 27 March 2010

Eventually, i was impliedly appointed as judge every time they practice.
(when our coach is not around)
It came out that i am a strict judge with a lot of queries

Eventhough we lost, but still we manage to defeat UKM's team. Nice try....
Next Law Asia competition is coming

Type Speedtest

Typing Test Score

Visit the Typing Test and try!