Ahad, 31 Januari 2010

Duit Duit oh Duit


2010 boleh dikatakan tahun "sengkek", tahun tiada duit, semua orang kene buat catuan duit keluar. Tiada siapa pun di Malaysia ni yang terkecuali. Termasuklah aku. Observation yang ku buat dimerata tempat menunujukkan Malaysia dilanda musibah atau bala lagi tahun ini. Contohnya apa yang berlaku di:

Fakulti Syariah Undang Undang:

1) Pensyarah pensyarah luar dikurangkan semaksima mungkin
2) Kelas tutorial dipadat + mampat + ketat + sendat = 30 orang/kelas (excluding law student)
3) Bajet makan VIP(berdasarkan program baru ini) hanya RM 2 sekepala
4) Mak cik cleaner dikurangkan daripada 8 orang kepada 2 orang + abg abg staff( diorang pun kene menyapu gak)
5) Jumlah meeting session ngan tutor menjadi 1 jam (nikmat juga lah) pun excluding law student


Sekolah Sekolah Asrama

1) Tiada lagi peruntukan untuk Program Rancangan Integrasi Murid untuk Perpaduan(RIMUP)
2) Pengurangan 50% untuk Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin dan Bantuan Makanan Tambahan
3) Tiada lagi peruntukan Skim Baucer Tuisyen
4) Tiada lagi peruntukan Bantuan Uniform Persatuan Koko
5) Ibu Bapa perlu mengambil anak anak pada hujung minggu kerana tiada peruntukan makanan untuk pelajar asrama (maka secara rasminya Istilah "FLY" menjadi legal ) so pak guard dah tak perlu kejar budak budak yang fly di hujung minggu.(Bestnyer)

Masalah diri sendiri (yang berkait juga dengan pelajar lain)

1) Perlu membeli akta sendiri untuk dibawa masuk kedalam dewan peperiksaan kerana unit akademik tiada peruntukan untuk membeli latest act (akta di unit akademik sudah outdate)
2) Perpustakaan ditutup pada jam 7 malam (mungkin untuk menjimatkan elektrik kerana kurangnya pelajar yang mengunjungi library pada waktu malam)... aku biasa pergi waktu malam.

Konklusi

Masalah kewangan ini sememangnya berpunca daripada urusan tadbir kewangan diperingkat negara. Pencatuan kemasukan wang kepada semua saluran telah menyusahkan pengguna amnya rakyat. In the good side, kita perlu belajar untuk berjimat cermat dan perlu mengikuti langkah langah yang diajar oleh "Captain Cash"( sila rujuk TV9 untuk langkah langkah tersebut).


In the greater bad side, kerajaan perlu lebih sensitif dalam menguruskan wang. Perkara perkara yang tiada keutamaan seperti menghantar wakil Malaysia mendaki gunung Everest, menaja F1(walau dinafikan), dan lain lain perlulah melalui perbahasan yang wajar. Simple analogy for us to wonder and ponder, the government intend to abolished the sugar subsidies, by doing so, the government may save up to 1million ringgit, but then they spent it by sponsoring F1 and those who climb mount Everest which resulting RM 2.5 milion spent for, thus theres nothing to benefit Malaysian.


Sepanjang lembaran tinta emas periwayatan hadith nabi, sebuah hadith ada berbunyi: "bukanlah kaya itu atas banyaknya harta, tetapi hakikat kaya itu adalah mereka yang memiliki kekayaan jiwa".

wallahua'lam.

Khamis, 21 Januari 2010

Dengki...but with bona fide(good faith)



Bismillah


Hari ini, aku sekali lagi ditinggalkan oleh jemaah sahabatku beribu ribu kilometer. Hari penuh bersejarah ini bakal mengundang puluhan lagi sejarah kepada nama baik institusi pengajian ku ini. Mereka telah berjaya mencapai satu lagi pencapaian yang aku tak mungkin gapai(fuh, dengki tak semena makhluk kutuk nie). Namun ketabahan dan kebersediaan mereka untuk menggenggam satu lagi amanah besar ku kagumi.

Tahniah... satu satunya kalimah yang terbit dalam hati ini saat NC mengumumkan nama nama panglima yang telah selamat menjalani peperangan maya di medan pembuangan undi. Segala limpah berkat kudoakan buat kalian. Barisan kepimpinan mahasiswa baru telah siap sedia untuk melaksanakan segala manifesto pilihanraya mereka.

Sesi kali ini, mahasiswa USIM telah menzahirkan sebuah hasrat untuk merasai gelombang corak pemerintahan baru. Fakulti Ekonomi Muamalat telah diberikan kepercayaan tinggi untuk memimpin Majlis Perwakilan Pelajar (MPP). Antara faktor yang dirasakan menjadi penyumbang utama peralihan corak kali ini ialah;

1. Masalah kewangan yang dihadapi Universiti menyebabkan keperluan kepada orang ekonomi meningkat.

2. Orang pengkhususan agama mungkin bukan lagi satu satunya pilihan kerana adanya orang akedemik yang faham agama.

3. Mungkin(andaian ku semata) pecahan undi dengan pencalonan yang ramai di kawasan umum menjadikan setiap undian akan menentukan keputusan mutlak.

Bakal memacu tonggak pemerintahan tertinggi mahasiswa ini, Saudara Hilmi, selaku calon yang mendapat undian tertinggi, harus mempersiapkan barisan organisasi yang mapan untuk menempuh segala cabaran. Pengurusan kewangan yang cermat dan tidak terlalu kedekut, penting untuk menjaga imej perwakilan pelajar itu sendiri.

Selaku salah satu institusi kerajaan, USIM tidak terkecuali mengalami catuan kemasukan wang yang terhad. Maka diakui bahawa pemilihan kali ini semestinya akan mengukur tahap kemahiran pelajar ekonomi USIM menguruskan wang.

Keputusan undi kawasan umum adalah seperti berikut:

1. Saudara Hilmi 3508 undi FEM

2. Saudara Tobrani 3310 undi FEM

3. Saudari Akalili 3283 undi FEM

4. Saudara Hazimin 3175 undi FSU

5. Saudara Abdullah 3011 undi FSU

6. Saudara Arafat 2790 undi FPQS

7. Saudari Sumaiyah 2787 undi FST

8. Saudara Najib 2691 undi FPBU

Semoga bahtera kepimpinan kali ini tidak menempuh sebarang tsunami dalam pelayaran mereka. Jika hanyalah badai yang perlu mereka tempuh, itu adalah adat dalam pemerintahan. Selaku kepimpinan yang mendapat baiah para penuntut ilmu dibumi USIM ini, diharap agar kebajikan thalibul ilmi menjadi keutamaan mereka.

Kepada mereka yang gugur dialam maya, tidak bermakna anda tidak layak, cuma bukan masanya lagi. Persoalannya, adakah anda bersedia disaat dan waktu anda diperlukan?. Sesungguhnya tuhan telah berfirman dalam kitabnya yang agung melalui lisan pesuruhnya yang bermakna: "sesungguhnya Allah tidak menurunkan sebuah taklifan kepada hambanya kecuali mereka mampu untuk menampungnya". Koreksi diri dan muhasabah hati. Semoga bertemu penjelasan dalam usaha kearah kemenangan hakiki kelak.

Wallahua'lam.

Isnin, 18 Januari 2010

Siapa Ahlul Bait




Versi Asal OST: Kopitiam Ghadir
Pengarah: Faisal Tehrani
Lirik: Revolusi Pembudayaan Selawat


Telah penat mencari makna
Hati lelah tiada jawapan

Sayang seribu kali sayang
Kasihan diri tidak keruan
Sayang seribu kali sayang
Apa gerangan lalu
Hantui minda
Tak damai

Ahlul Bait pemilik nama
Demi tuhan siapa mereka
Hingga Rasul turut meminta
Cinta Qurba ganjarannya syurga

Firman tuhan jadi sandaran
Lisannya Rasul jadi panutan

Sayang perhati sayang
Sulam makrifat cinta
Demi mereka
Kan damai
Di minda di jiwa

Sungguh kau kan damai
Di minda di jiwa
Siapa mereka
Tunjuk mereka

Mereka itu Itrahnya Nabi
Kisah Al Kisra yang menjadi bukti
DI haram untuk terima sedekah
Di sisi tuhan sesuci sucinya

Itulah Ali, Fatimah
AL Hassan, Al Hussain
Sebagai wadah
Penjaga risalah
Yang berterusan sayang
Ikutan sepanjang zaman

Inilah Tsaqalain
Pemisah yang benar
Dan batil

Inilah Tsaqalain...


p/s ; zimin, jom nyanyi same same

Khamis, 14 Januari 2010

Ma'rifah Maqam Qalb

Bismillah.

Menuntut ilmu adalah suatu rutin harian seorang muslim mukmin atas muka bumi Allah ini. Addin Islami telah memecahkan pembahagian ilmu kepada tiga cabang utama. Qaul ulama ada menyatakan "awwaluddin ma'rifatallah", maka sebaik baik ilmu dan terawal untuk didalami adalah ilmu mengenal tuhan (ilmu kalam).

Maka setelah mengenali tuhan secara daqiq, maka akan timbul perasaan yang halus untuk mencintainya. Perasaan yang tiba secara sirr ini tidak dapat dibendung oleh orang yang hatinya tandus oleh cinta Al Khaliq. Dan pastinya dia akan mencari jalan untuk menzahirkan rasa kasihnya kepada pencipta.

Maka timbullah pula cabang kedua dan keilmuan islam yaitu fiqh. Fiqh telah didefinisikan sebabagai sebuah ilmu yang meliputi hukum hukum syarie yang praktikal yang dapat diadaptasi dan diambil berasaskan dalili dalil tafsili. Maka sebagai seorang manusia yang tercari cari kaifiah untuk menterjemahkan cintanya kepada rabb, Fiqh ibadah telah tersedia untuk diteliti dan dipraktikkan sebagai tanda cinta kita.

Sifat tamak perlu disemai dalam hati hati pencinta tuhan. Tamak yang disifatkan sebagai perasaan senantiasa tidak cukup atas sesuatu perkara perlu dilentur kearah pengabdian terhadap Allah yang semestinya dialah sebab atas kewujudan manusia. Jika proses ini berjaya, maka telah pasti akan lahir seorang insan rabbani yang akan membawanya untuk menyelidiki cabang ilmu islam yang terakhir.

Akhlak dan Tasawwuf merupakan cabang penutup ilmu islam. Cabang ini boleh dikategorikan sebagai samarat ilmu islami (buah/hasil keilmuan islam). Ilmu ini adalah kesinambungan cabang ilmu sebelumnya dan barang siapa yang berjaya menyempurnakannya akan mencapai hati yang mutmainnah.

Untuk menguji tahap mutmainnah hati seseorang manusia, Dr Rifaei al Misri, ada menyatakan , ia boleh diuji dalam keadaan keadaan berikut;

1. Ketika berkhalwah (bersendirian)
2. Ketika ghadhab (marah)
3. Ketika ihtaj (berhajat)
4. Ketika istaghna (kaya)
5. Ketika qaddir (berkuasa)

Maka atas segenap kekhilafan hati, perkongsian ini dirasakan baik untuk disebarkan. Semoga kita mampu menjadi orang yang digambarkan dalam al quran, " yauma la yanfau malun wala banun, illa man ata allaha biqalbin salim " bermaksud, Pada hari tidak ada bermakna harta dan anak pinak, kecuali mereka yang datang kepada Allah dengan hati yang tenang...

Wallahua'lam.

Type Speedtest

Typing Test Score

Visit the Typing Test and try!