Selasa, 30 Jun 2009

Gelombang Biru

Pada suatu hari yang tidak tidak terlalu panas, kampus yang sunyi dan selama ini sepi secara tiba tiba dilanda gempa bumi. Aku yang sedang cuba berkhalwat bersendirian di bilik hukum, merasakan diri semakin terancam. Hari apakah ini? Hari lawatan sambil belajar di USIM kah? Hampir keseluruhan kampus dipenuhi makhluk biru ini.
Bumi USIM yang sedang aman dek kerenah birokrasi mulai diratah rakus oleh makhluk yang tak pernah kulihat. Dalam sayup kejauhan, ku terpanar melihat susuk tubuh seseorang yang ku kenal.
Tak salah firasatku Sheikh Maulana Umar Mukhtar Al Ittihadi sedang memimpin sebuah jemaah yang kukira jauh lebih besar jumlahnya dari bilangan jari tangan ku. Berketerampilan seperti seorang peguam syarie, Syeikh memang suke melaram.
Kucuba menghampiri kader muda itu. Assalamualaikum. Beliau berpaling lantas melontar senyuman manis. Mana enta jumpa makhluk makhluk biru ni? soalku spontan. Ni lah adik adik enta yang baru. Jawabnya mudah. Oh hampir ku terlupa, hari ini hari kemasukan generasi sarjana muda entah keberapa USIM.
Sudah setahun lamanya aku bergelar seorang siswa yang cuba dan bakal menggenggam sebuah skrol LLB dan LLBs. Bermacam tembok telah kurobohkan untuk menuju pentas utama malam konvo. Namun, semua itu hanyalah ujian pertama, kerana segalanya akan menjadi lebih mencabar saat mulanya semester baru minggu hadapan.
Jumlah generasi baru yang bakal mewarisi perjuangan siswa siswi undang undang tahun ini agak mengejutkan. Semuanya gara gara kenaikan requirement untuk seseorang memasuki kursus undang undang. Band 4 diperlukan untuk membawa anda memasuki dewan kuliah law.
Hasilnya, tidak lebih dari 15 orang sahaja yang bakal memasuki kuliah undang undang tahun satu sesi 2009/2010. Satu jumlah yang lebih sedikit dari jumlah jari manusia normal. Satu lagi rekod yang dicatatkan USIM sepanjang aku menuntut ilmu di isntitusi ini. Jumlah terkecil untuk satu kursus yang aku tahu adalah sejumlah 24 orang yaitu kursus sains komputer sesi 2008/2009.
Malam semalam, dengan segala keberatan hati, kulangkahkan jua kaki menghidupkan enjin motor Kiai Fazareez lantas meluncur perlahan menuju stadium. Malam Aprisiasi Seni bakal berlansung jam 8 malam. Malam ini adalah malam kemuncak minggu taaruf siswa siswi baru dimana sejumlah maksiat akan dilakukan. Astaghfirullah.
Malam yang aku boikot pada minggu taaruf ku itu kuhadiri sekali lagi. Hanya untuk melepaskan bisa racun racun Law Asia Competition yang masih menyengat. Kuterhibur melihat telatah adik adik tahun satu yang baru membuat persembahan. Antara persembahan terbaik tentunya nasyid. Yang paling menghibur adalah tarian zapin oleh adik adik siswa. Tarian yang bersepah sepah dek kurangnya latihan adalah tujuan utamaku menghadiri malam yang lalai ini.
Selesai semua persembahan lelaki, tiba giliran persembahan perempuan. Aku mulai menyusup keluar. Kuhimpit tubuh tubuh yang lalai dan aku berjaya meloloskan diri. Persembahan tarian perempuan adalah benda yang aku paling benci. Maksiat yang nyata. Tiada sebarang khilaf padaku.
Hari yang penat ini kuakhiri dengan muhasabah. Inilah realiti kehidupan seorang pelajar yang lalai di USIM. Semoga hari esok perisai pertahananku semakin utuh untuk menafikan fitnah akhir zaman dalam dunia Islam.

Ahad, 21 Jun 2009

Pesan Buat Adik


Padamu adik adik ku
Terlalu tinggi harapan ku
Agar kalian menjadi insan
Rela berkorban demi perjuangan

Generasi kami akan pergi
Meninggalkan bumi tercinta ini
Dan mungkin takkan kembali lagi
Teruskanlah perjuangan disini

Terasa beratnya kaki melangkah
Pilunya hati menggamit resah
Untukku meniggalkan kalian
Terlalu payah...

Selamat tinggal adik adikku
Abang pergi dulu
Usah kalian bersedih dan pilu
Abang pasti menunggu

Yang patah akan tumbuh
Yang hilang kan berganti
Yang bertemu kan berpisah
Itulah sunnah Allah

Doakan abang adik adikku
Moga istiqamah selalu
Hidup dalam perjuangan
Hingga ke akhir hayat...


p/s tribut buat Allahyarham Ustaz Rosli Othman, SMIP, 2004

Selasa, 9 Jun 2009

Detik Robek Tirai Malu

SEORANG wanita melintas jalan. Dia cantik dan bergaya. Kulitnya mulus, pipinya gebu, bibirnya ‘ulas limau’, alisnya lentik, hidungnya mancung, matanya bundar dan bercahaya. Dadanya juga agak bidang. Lengannya putih jari-jemarinya halus dan runcing. Baju sendat menampakkan pusat dan skirt pendek yang disarung ke tubuh beralun sekali-sekala mengikut pergerakan tubuhnya.
Mata-mata yang melihat mula berimaginasi. Imaginasi itu sudah pasti yang indah-indah dan sudah semestinya bukan hal-hal yang baik.
Di satu sudut yang lain, seorang gadis berpakaian sopan dengan bertudung sempurna duduk di tepi taman. Di sisinya seorang lelaki sederhana tinggi yang juga berpakian sopan. Tangan mereka saling bertaut. Kadang, tangan si lelaki juga menjalari tubuh gadis. Mereka tersenyum, ketawa dan kelihatan sungguh bahagia.
Kelihatan juga sekumpulan gadis yang masih berpakaian sekolah. Ketawa berdekah-dekah, saling bertepuk tampar. Sesekali jeritan nyaring memecah suasana. Beberapa orang daripada mereka tidak bertudung. Di jari mereka terselit sebatang rokok.
Agak pedih dengan paparan itu, mata menerawang ke arah lain. Sebuah motosikal dipandu agak laju. Penunggangnya seorang lelaki muda yang lagaknya seperti mat rempit. Pemboncengnya pula seorang gadis. Gadis seksi dengan kelibat punggungnya yang separa bogel sedang erat memeluk pinggang lelaki yang sedang menunggang motosikal.
Wanita masa kini begitu liberal atau terbuka dalam banyak hal. Lihat sahaja golongan artis yang bebas berpakaian seksi dan banyak kali terlibat di dalam kancah skandal seks serta gambar dan video lucah mereka tersebar megah di dalam internet. Bukan artis sahaja, pelajar sekolah dan gadis remaja juga sering terlibat dengan penyakit sosial yang memalukan itu.
Nabi bersabda dalam sebuah hadith yang berbunyi " Sesungguhnya setiap agama memiliki akhlak, dan akhlak Islam adalah malu. Zaman terus berputar dan manusia terus berubah. Perubahan demi perubahan yang berlaku kebanyakannya menuju kearah kemusnahan.
Sifat malu yang dimaksudkan disini adalah ‘haya’ berasal daripada perkataan ‘hayat’ yang bermaksud kehidupan. Ia mencakupi sifat malu, memelihara aib diri dan orang lain, kesopanan, harga diri dan bersikap jujur dalam menjaga dan memelihara maruah kerana Allah.
Sifat malu yang diwarisi para anbiya' dan salafusolih semakin dilupakan. Malah acap kali disalahgunakan oleh insan zaman mutakhir ini. Remaja khususnya dan ummah Islam umumnya sering merasa malu untuk berbuat kebaikan. Untuk menghadirkan diri ke majlis majlis ilmu sudah cukup untuk menjadikan dirinya buah mulut kawan kawan.
Demikian barah yang melanda ummah islam yang tidak menghiraukan lagi kepentingan malu. Maka barah ini pastinya lebih parah dikalangan kuffar. Baru baru ini sebuah rumah mandi bogel telah dibuka semula selepas ditutup selama tujuh tahun. Hujah mereka tiada bezanya. Kalimah hak asasi manusia kembali menjadi perisai utuh mereka.
Islam sebagai agama yang mengenakan jubah malu sebagai pakaian setiap muslim menegah apa jua usaha untuk menegakkan kemungkaran dimuka bumi. Jubah usang ini semakin lusuh dan bakal luruh jika tiada siapa bangkit dan menjahit nya semula. Semoga generasi khairul ummah ini dapat kembali berevolusi menjadi generasi yang lebih ekstrim( dan menepati syara') untuk meninggikan syiar dan panji Dinul Islami.

Ahad, 7 Jun 2009

Bertapak di Bumi Mu

"Semangat dan azam untuk membela Addin Islami kembali membara setelah sekian lama membeku terhanyut lamunan ilusi dunia."


Kelmarin ku sempat menghadiri sebuah jilsah dan mendengar ucapan seorang mujahidin selaku orang kanan gerakan Hamas. Kata kata yang diucapkan beliau umpama seorang laksamana memberikan kata kata semangat kepada tenteranya. Bersyukur diatas nikmat tuhan yang menganugerahkan kepada ku keupayaan untuk memahami bahasa arab dengan agak baik kerana segala hamasah dalam ucapan hilang tatkala dievolusikan dalam bahasa melayu.

Dalam ucapan beliau penuh dengan kutukan terhadap kebiadapan jundul kuffar menjajah kemerdekaan rakyat Palestin. Laungan demi laungan menyeru umat islam supaya bangkit menghulurkan bantuan terus terpancar dari getar bibirnya. Laungan seorang mujahidin jauh sekali berbeza berbanding laungan Satu Malaysia seorang Perdana Menteri. 

Ku teringat peristiwa saat Abdullah ibnul Mubarak mengutuskan surat berbentuk syair kepada Fudhail ibn Iyadh yang merupakan seorang abid yang mengabdikan dirinya untuk beribadah di Masjid Haram, Syair itu berbunyi...

Wahai Abid Haramain jika kau perhatikan kami
Kau akan mengetahui Sesungguhnya kau hanya bermain main dengan ibadah mu
Anda hanya mengalirkan air mata dipipinya
Maka leher leher kami pula mengalir darah 
Ataupun orang yang meletihkan kuda nya kepada kebatilan
Maka kuda kuda kami telah pun letih diwaktu pagi(di medan jihad)
Bauan yang wangi bagi kalian
Namun wangian kami ialah percikan api di kuda dan debu yang mulia
Sesungguhnnya telah datang kewajipan jihad kepada kami dari sabda nabi
Perkataan yang betul benar dan tiada dusta
Tidak sama debu keluarga dihidung seseorang dan asap dari apa yang menyala
Inilah kitab Allah yang bertutur antara kita
sesungguhnya ..."Tiadalah orang yang syahid itu mati"... bukan dusta

Tatkala membacanya beliau menitiskan air mata nya lalu terus menyahut seruan jihad bersama Abdullah ibnul Mubarak dan menentang tentera Tartar.

Persoalannya siapakah yang bakal menyahut seruan Abdullah Mubarak kali ini. 

Menjawab persoalan ini mengheretku untuk aku mengkaji semula tapak perjuanganku. Apa yang dapat dilakukan oleh seorang aku untuk berjuang bersama saudaranya agar tertegaknya panji Islam mengatasi segenap panji dimuka bumi. Maka kunyatakan tekadku untuk memperjuangkan Islam atas platfom seorang pengamal undang undang. Ya , buat masa ini platform ini ku kira releven.

Semoga Islam yang ku junjung ialah Islam Hakiki. Syiar syiarnya akan ku tinggikan. Akan ku bangunkan sebuah masyarakat islam menuju Hadharah Islamiyah dan bukan Islam Hadhari yang kian hilang dan pergi bersama sama imamnya. Roh jihad kan terus mendominasi jiwa sekaligus menjanjikan kebangkitan Fata Islami.

"Semoga tapak ini akan tetap kukuh dan utuh untuk menempuh badai fitnah akhir zaman"

Type Speedtest

Typing Test Score

Visit the Typing Test and try!