Khamis, 30 April 2009

Iktibar Resmi Lebah

Sesungguhnya tiadalah sesuatu yang diciptakan Allah sia sia. Penciptaan tuhan yang paling agung adalah manusia yang dikurniakan kepada mereka akal sebagai pembeza antara mereka dan haiwan. Akal yang dikurniakan seharusnya digunakan untuk mentakwil setiap penciptaan tuhan itu. Lebah adalah sejenis serangga yang mempunyai tiga sifat yang patut manusia nilai dan menjadi iktibar dalam seumur hayat.

Pertama, dimana sahaja mereka hinggap, mereka tidak akan merosakkan tempat tersebut. Meskipun madu diambil dari bunga, namun bunga dan dahan tidak pula dipatahkan. Demikian sifat lebah yang zahirnya menggerunkan namun bersopan sesama makhluk. Manusia walau dikurniakan akal yang waras namun selalu digunakan kearah yang salah. Nabi bersabda dalam sebuah hadith yang berbunyi : Seburuk buruk manusia ialah orang yang tidak diharapkan kebaikan darinya dan tidak aman dari kezalimannya.

Sifat lebah yang kedua ialah mereka mengambil dan mengeluarkan yang baik sahaja. Maksudnya mereka hanya mengekstrak sesuatu yang baik untuk kegunaan mereka yaitu madu sebagai makanan mereka. Manusia sering berlaku zalim kepada alam dan tidak bertanggungjawab atas kesalahan mereka. Allah berfirman dalam Alquran yang berbunyi : Sesungguhnya telah zahir kerosakkan didarat dan dilaut kerana tangan  tangan manusia. Demikianlah kelakuan menusia yang sering melakukan kerosakkan.

Ketiga, Lebah ialah makhluk tuhan yang bersifat defensive untuk mencari kemaslahatan bersama. Tiadalah ia bersifat mengganggu. Namun apabila diganggu, maruah perlu dipertahankan. Bersama jemaah mereka bergerak menuntut harga diri agar tidak diinjak. Walaupun makhluk yang menggangu mereka terjun kedalam air, mereka akan terus menunggu mereka keluar sehingga merasakan ia cukup sebagai amaran tanda kesatuan. Demikian sifat lebah dalam kehidupan mereka sehari hari.

Selaku seorang muslim dan khalifah yang memikul amanah rab diatas muka bumi, sifat sifat mahmudah harus disemai agar kelak menjadi sebuah aset yang bisa mendorong golongan sasaran dakwah dan terpesona dengan akhlak islami yang lahir dari tarbiyah yang utuh dan dapat menyinarkan lagi sinar islam yang semakin malap dizaman fitnah.

Jumaat, 24 April 2009

Saat Agama Dibicara Bukan Ahlinya

23 April lalu Kabinet membuat keputusan bahawa anak anak kekal menganut agama asal ibu bapa masing masing semasa berkahwin. Walaupun ibu bapa mereka kemudiannya memeluk agama lain. Demikian keputusan mereka apabila mengulas isu Mohd Ridzuan Abdullah yang memeluk agama islam dan menukar agama anaknya yang berusia 12 tahun kepada islam.
Mengulas isu ini Yb Zulkifli Nordin menyatakan bahawasanya ia telah dijawab dalam Mahkamah Persekutuan semasa membicarakan kes Subashini dan menetapkan ia tertakluk dibawah Artikel 12(4) Perlembagaan Persekutuan yang menetapkan agama anak anak dibawah umur 18 tahun akan ditetapkan oleh ibubapa atau penjaganya. Menurut Mahkamah persekutuan, agama anak ditetapkan oleh sama ada ibu atau bapanya. Maka secara amnya keputusan yang dibuat oleh kabinet baru baru ini bertentangan dengan keputusan Mahkamah Persekutuan.

Hukum syara' jelas menunjukkan bahawa agama seorang yang belum akil baligh dianggap islam sebagai agama fitrah. Dan menjadi hukum jika mana ank kecil yang dijumpai tampa ibu bapa atau penjaga ataupun telah mati akan diklasifikasikan sebagai muslim dan akan diuruskan sebagai penganut islam. 

Sebagai Seorang muslim, wajib keatas kita mendahulukan urusan islam dan mempertahankanya tambahan lagi sebagai seorang pemimpin, tanggungjawabnya lebih berat bilamana tiba saatnya dia menghadap tuhannya kelak. Artikel 121(1A) yang telah digazetkan dalam Perlembagaan Persekutuan ternyata tidak mencukpi dan memadai untuk membezakan kuasa Undang Undang Sivil dan Qanun Islami.

Kata kata Miss Fadhlina semasa membicarakan Artikel 121(1A) kini mulai menampakkan benarnya. Mungkin Kes Mohd Ridzuan akan menzahirkan sebuah lacunae yang terdapat dalam Federal Constitutional.

Khamis, 23 April 2009

Konklusi IBFF

Read in the name of god that creates you. Sebuah kalam suci ilahi yang membuatkanku memasakkan niat memulai sebuah rehlah kesebuah daerah jauh diibu kota. Putra World Trade Centre tempat dituju menjadikan tanggal 22 April lepas sebuah tarikh yang mengubah perspektifku kepada gelagat manusia. Perjalanan ini telah kurancang rapi bersama jiran dua belah rumah@ Hazimin. Perancangan asal hanya berdua namun ada yang bercadang mengekor. Akhirnya kumpulan rehlah berkembang menjadi enam orang.

PWTC berada ditengah metropolis kuala lumpur bersebelahan bangunan United Malayan National Organization.Festival Pesta Buku Antarabangsa menawarkan timbunan buku yang akan dijual dengan diskaun diskaun yang tinggi. Bak kata Hazimin "kalau takde diskaun, baik takde pesta". Selepas turun dari komuter distesen Putra, maka bertebaranlah kami di muka bumi Allah yang luas mencari hikmah sebalik setiap penciptaan. 

Konklusi Awal yang dapat disimpulkan ialah masyarakat Malaysia terutama segolongan remaja mempunyai tahap kesedaran yang tidak memuaskan terhadap pembacaan akademik. Di setiap pesta buku yang pernah aku hadiri, gerai yang akan menjadi tumpuan ramai adalah gerai MOY bersama sama segala majalah sampah mereka yang ternyata sebahagiannya merosakkan bahasa. Dalam situasi bahasa melayu semakin ditindas oleh bahasa lain dinegara sendiri, anak bangsa nya sendiri cuba menjahamkan lagi status bahasa yang kian punah.
 
Konklusi Kedua yang dapat aku simpulkan adalah bersumberkan kata kata Hazimin yang berbunyi: "Kalau nak cari perempuan, Cari siswi yang siqqah kat pesta buku". Demikian adalah standard yang dicari oleh seorang jejaka yang bernama Hazimin. Kita selaku seorang lelaki yang bakal menjadi pemimpin memerlukan seorang pembantu yang mempunyai pengetahuan am yang meluas dan tidak terlalu berkelakuan seperti katak dibawah mangkuk. 

Konklusi Ketiga seputar melintasi ruang ekonomi semasa. Pada tahun tahun lalu pesta buku akan menerima kunjungan saudagar buku yang akan membuat tempahan gerai. Maka ruang legar PWTC yang berada di seberang sungai Kelang akan dibuka. Tetapi tahun ini, pesta buku tidak memerlukan ruang diseberang sungai itu. Ini menunjukkan kesan ekonomi yang meleset mulai jelas dalam negara kita Malaysia. Ini adalah anggaran yang mungkin benar atau tidak. Ada laporan mengatakan ruang disebelah sungai tidak dapat digunakan kerana dilimpahi air sungai yang melimpah semasa banjir kilat baru baru ini. 
Konklusi Keempat pula mempamerkan seorang tokoh yang tidak asing lagi dikalangan pencinta ulama' yaitu Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Kebanyakan gerai gerai yang dibuka menjual kitab kitab yang dikarang oleh Menteri Besar Kelantan ini. Kredibiliti,ketokohan dan personaliti tok guru diiktiraf oleh masyarakat malaysia tidak kira bangsa dan agama. Pengaruh mantan mursyidul am Pas itu mampu menarik minat segenap masyarakat tidak kira orang iasa mahupun artis artis tanah air.

Kesimpulannya, Pesta buku sedikit sebanyak mempamerkan sebuah gambaran yang jelas tentang kondisi negara ini. Bidang penulisan merupakan sebuah bidang yang mampu mencetus sebuah revolusi baru seiring kehendak semasa. Seperti sebuah ungkapan hikmah yang diucapkan oleh seorang tokoh barat "Read you will conquer the world".

Type Speedtest

Typing Test Score

Visit the Typing Test and try!