Sabtu, 6 Disember 2008

Malam Pertama di Alam Kubur

            “….pada detik detik terakhir kehidupan Khalifah Harun Ar Rashid, beliau berteriak kepada punggawanya, ‘ Kumpulkanlah semua tenteraku ’.Maka datanglah mereka ke hadapan Harun, lengkap dengan senjata dan perisai. Begitu banyak, sehingga tiada yang tahu berrapa jumlahnya kecuali Allah. Seluruhnya  berada dibawah arahan Harun. Melihat mereka, Harun menangis dan berkata,  ‘ Wahai Dzat yang tidak pernah kehilangan kekuasaan, kasihanilah hambamu ini yang telah kehilangan kuasanya. ‘  Tangisan itu tak berhenti hingga ajal mencabut nyawanya…” 

Pada suatu hari yang rasanya tidak menyenangkan, aku menyelongkar rak kitabku. Perasaan berkecamuk ketika menyedari buku “Ayat-Ayat Cinta” ku hilang    ( bercadang mengulangi bacaan ketika bercuti di Kuantan minggu depan ). Argh……. hampir tak keruan jadinya. Sedang bilik yang baru ku kemas bertukar rupa ibarat tongkang pecah, ku temui sebuah buku yang telah lama kubeli tapi tak pernah disentuh. “Malam Pertama di Alam Kubur”.

Kitab ini kompilasi kitab karangan Dr. A’idh Al-Qarni            ( Awwalu Lailatin fi Al-Qabri ), Dr. Muhammad bin Abdurrahman Al Uraifi ( Ahwalu Al-Qabri ) dan Syaikh Muhammad Husain Ya’qub ( Hada’iq Al-Mauti ). Dengan pendekatan nasihat dengan gaya bertutur, kudapati buku ini sebuah buku yang sederhana ringan untuk diterima akal .

Dimulai dengan kisah-kisah akhir kehidupan orang orang soleh seperti Rasullah, Umar Al Khattab, Saa’d bin Abi Waqqas dan beberapa lagi yang wajar diambil iktibar darinya. Dikuti dengan beberapa permasalahan berkaitan alam kubur yang terkadang melanda umat Islam zaman mutaakhir ini. Turut dibincangkan beberapa permasalahan tentang ruh dan seksa kubur.

Sebuah buku yang baik dan sesuai dibaca ketika tahap iman berada ditahap kritikal dan memerlukan kaunseling rohani. Semoga membawa manfaat bersama.

   

 

“…wahai orang tua yang telah bongkok dan dekat ajalnya,

Apakah engkau telah bersiap-siap menghadapi malam pertama?

Wahai pemuda gagah yang bergelumang harta dan sejuta asa,

Apakah engkau telah bersiap-siap menghadapi malam pertama?

Ia adalah malam pertama dengan dua wajah:

Mungkin menjadi malam pertama bagi malam-malam surga berikutnya,

Atau mungkin menjadi malam pertama bagi malam-malam neraka selanjutnya….”

 

0 comments:

Type Speedtest

Typing Test Score

Visit the Typing Test and try!